Tuesday, November 15, 2016

PENGANGKUTAN AWAM MENUJU KE TARAF DUNIA



Sejak pembukaan laluan kereta api yang pertama pada tahun 1885, sistem pengangkutan awam darat Malaysia telaha mengalami perubahan pesat. Kemajuan pengankutan awam ini telah menyumbang kepada peningkatan ekonomi yang mampan kepada kemajuan negara. 

Hari ini sejak seratus tahun yang lalu, laluan kereta api telah menrentasi bandar-bandar utama yang mana telah memberi manfaat kepada berjuta-juta penumpang yang mengunakannya.

Bagi menghubungkan dua negara yang berjiran, Malaysia juga memeterai perjanjian untuk membina Kuala Lumpur - Singapore High Speed Rail yang akan menyingkatkan masa perjalanan antara kedua-dua bandar kepada 90 minit. Sesuatu yang tidak pernah dimimpikan sejak  dulu.

Segala perubahan ini telah dirasai oleh rakyat di Seluruh negara dan mereka telah menikmatinya hari ini. 

Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak berkata, peningkatan ini sedang dirasai diseluruh negara, kerajaan telah dan sedang menangani beberapa persoalan secara mendalam sebelum memulakan Program Tranformasi Nasional (NTP). 

Kerajaan sentiasa menkaji kedudukan Malaysia berbanding negara-negara maju yang lain dan bagai mana dalam keadaan ekonomi yang mencabar ini  negara kita kekal relevan dan berdaya saing.

 Perdana Menteri yakin bahawa pengangkutan awam  yang maju adalah pelopor penting kepada pertumbuhan sosio -ekonomi, terutama dalam meningkatkan kualiti hidup, peningkatan produktiviti,  peluang pelaburan dan akan mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan untuk rakyat. 




No comments:

Post a Comment