Tuesday, October 25, 2016

TEKSI DAN UBER SAMA-SAMA MENDAPAT MANFAAT DALAM BAJET 2017



Apabila menyentuh berkenaan pemandu teksi, bukan sahaja admin rasa rimas bahkan jika ditanya kepada orang awam pun akan turut berkongsi pendapat yang sama. Bermacam-macam cara dan kaedah sudah kerajaan bantu mereka. Tetapi masih merengek-rengek seperti kanak-kanak yang tidak pernah puas dengan satu mainan. 

Semua sedia maklum bahawa pemandu uber / grabcar adalah musuh kepada pemandu teksi, namun apa yang boleh dilakukan . Jika disekat pun grabcar / uber , orang ramai tetap akan menngunakannya. Ini kerana perkhidmatannya lebih diyakini dan 

Pada bajet 2017 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri baru-baru ini pun nasib pemandu teksi dan pengangkutan awam yang lain pun juga diberi perhatian oleh kerajaan. Namun begitu kerajaan tidak lupa kepada kebajikan uber. Kedua-dua pihak mendapat perhatian dari kerajaan. 

Kerajaan memahami keperitan pemandu teksi yang tersepit dengan sistem pajakan yang sering menekan mereka setiap hari. Oleh itu pada Bajet 2017 ini, YAB Perdana Menteri telah mengumumkan peruntukan sebanyak RM5000 kepada setiap pemandu teksi bagi membeli kenderaan baru dan menawarkan permit teksi individu yang selama ini dinantikan oleh mereka. Kerajaan memperuntukan sebanyak RM60 juta bagi program tersebut. 

Tidak cukup dengan itu kerajaan juga menawarkan skim perlindungan insurans. Skim ini ditawarkan melalui PERKESO untuk pemandu teksi yang berpendapatan sehingga RM3000 sebulan. Skim ini akan dilancarkan bersama geran RM60 juta. 

Jadi pemandu teksi tidak perlu bimbang lagi jika berlaku apa-apa kemalangan atau hilang upaya kerana melalui skim ini ia akan melindungi pemandu teksi jika berlaku sebarang pekara yang tidak diingini. Conothnya seperti hilang upaya kekal, mereka akan menerima bayaran pukal berjumlah RM 43,000 hingga RM 121,000 dan bayaran bulanan antara RM 1,281 hingga RM 2,624..manakala jika meninggal dunia waris lauak mendapat faedah orang tanggungan pada kadar RM945 hingga RM2,655 sebulan.

No comments:

Post a Comment