Monday, December 14, 2015

PERJANJIAN LAMA PUNCA KENAIKAN TAMBANG ERL



Kenaikan tambang Express Rail Link (ERL) dan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) menjadi topik hangat sepanjang minggu ini sehinggakan isu ini bagaikan menjadi agenda utama Persidangan Agung UMNO tahun ini walaupun kita tahu pergeseran Presiden dan Timbalan Presiden merupakan isu yang dinanti-nantikan kesudahannya.


Menurut Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, sebenarnya kerajaan  terpaksa meluluskan kenaikan tambang ini setelah hampir 14 tahun menangguh kenaikan tambang pengangkutan awam tersebut. 

Antara sebab utama punca kenaikan itu ialah perjanjian yang ditandatangani pada tahun 1997,"long term concession" dimana dalam perjanjian yang dikuasai oleh syarikat YTL telah menetapkan bahawa  setiap 5 tahun kadar tambang akan dinaikan.

Walaubagaimana pun sejak beliau dilantik menjadi Perdana Menteri, kenaikan itu telah ditangguhkan  selama 14 tahun. 


Namun ada harga yang perlu kerajaan bayar. Kerajaan terpaksa membayar pampasan sebanyak RM2.9 bilion ekoran perjanjian yang beliau sifatkan berat sebelah. Perjanjian yang panjang ini merupakan satu masalah legasi yang terpaksa kerajaan tanggung daripada kepimpinan terdahulu.


Saya tahu rakyat marah sebab tambang ERL naik dari RM35 kepada RM55, tapi ramai tak tahu perjanjian ini ditandatangani sejak 1997 lagi, bukan setahun dua ini, ianya  merupakan  ‘long term consession’ dalam aggreement tu, syarikat YTL yang kuasai, yang saya sifatkan sebagai berat sebelah,

“Sebab itu kita terpaksa (naikkan) RM55, kalau tidak kita parah, RM2.9 bilion, kita berunding semula, kena sambung lagi perjanjian selama 30 tahun,” katanya.

Demi menjaga kepentingan rakyat ekoran keluhan tentang kenaikan tambang ERL dan KTMB, Perdana Menteri telah mengumumkan beberapa langkah drastik antaranya :

1- Pelajar yang mengunakan kad Siswa 1 Malaysia mendapat diskaun  30 peratus untuk perkhidmatan ERL Transit. Warga emas dan OKU juga mendapat diskaun yang sama.

2- Bagi Pengguna awam sektor Putrajaya ERL juga telah bersetuju mengurangkan kenaikan harga pas bulanan.

3- KTMB pula memberi diskaun 50 peratus kepada pelajar berusia tujuh hingga 18 tahun termasuk pelajar universiti dengan menunjukan kad pelajar. 

Oleh itu sebagai rakyat saya mengucapkan terima kasih kepada kerajaan dan  Perdana Menteri kerana telah mengumumkan pemberian diskaun untuk perkhidmatan Express Rail Link (ERL)  dan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB).



No comments:

Post a Comment