Sunday, July 30, 2017

E-HAILING TANDA KEMAJUAN PERKHIDMATAN PENGANGKUTAN AWAM DI MALAYSIA




Malaysia mencipta sejarah sebagai negara pertama yang mengesah dan mengiktiraf perkhidmatan e-hailing seperti Uber dan Grabcar sebagai perkhidmatan pengangkutan awam bila rang undang-undang berkenaan diluluskan Parlimen Khamis lepas, kata
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nancy Shukri.

Langkah mengesahkan perkhidmatan e-hailing seperti Uber dan Grabcar baru-baru ini merupakan kemajuan penting untuk penduduk awam Malaysia.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, pengesahan ini sekaligus menunjukkan bahawa sistem pengangkutan awam negara sedang menuju ke era digital.

"Ia (pengesahan khidmat) menunjukkan pengangkutan awam Malaysia sedang menuju era digital (dengan menyediakan khidmat digital).


Kita yakin ia akan menjadi perkhidmatan yang lebih cekap. Saya percaya ini perkembangan penting untuk rakyat Malaysia," katanya selepas menghadiri Perhimpunan Agung Tahunan ke 45 Young Malaysians Movement (YMM), di sini hari ini.

Liow berkata pengesahan perkhidmatan itu akan juga membantu negara mencapai 40 peratus sasaran saham modal pengangkutan awam menjelang 2030.


"Menjelang 2027, projek Transit Aliran Massa (MRT) akan siap dan ketika itu semua hubungan dalam bandaraya akan benar-benar lengkap, semua ini akan meningkatkan lagi pengangkutan awam di Malaysia, bagi mencapai sasaran 40 peratus," katanya.



No comments:

Post a Comment