Monday, December 14, 2015

PASARAN AFRIKA SASARAN FGV SETERUSNYA



Dalam usaha melebarkan lagi empayar perniagaannya Felda Global Vebtures Holdings Bhd. (FGV) sentiasa berusaha mencari peluang- peluang untuk menembusi pasaran antarabangsa. 

Kali ini FGV berhasrat mahu menembusi pasaran di Afrika Selatan. Justeru itu FGV mengunakan Gabon sebagai pintu masuk ke Afrika. Ini berikutan terdapat lebihan permintaan produk berasaskan sawit di Afrika.


Presiden yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan FGV, Datuk Mohd. Emir Mavani Abdullah berkata, beliau sendiri akan ke Gabon untuk mengadakan pertemuan empat mata dengan kerajaan negara tersebut bagi mengadakan perbincangan dan menilai potensi pelaburan disana. 

Menurutnya lagi pasaran Afrika  yang luas menjadi keutamaan FGV memasarkan produk-produk hilirannya. Dan jika diberi peluang FGV sedia melabur secara fizikal di Afrika  Selatan.  

Perbincangan dengan  Kerajaan Gabon dan Olam International Ltd. (Olam) sedang diusahakan bagi mengerakkan kerjasama samaada di Bahagian huluan atau hiliran. 

Andai ada perkembangan positif, FGV seharusnya mengambil peluang ini bagi mengandakan lagi eskport produk-produk ke Afrika.  Ketika ini FGV sedang melatih pekebun-pekebun Gabon dalam menguruskan kaedah perladangan yang baik. 

Datuk Mohd. Emir turut menambah bahawa perbincangan masih lagi diperingkat awal. Jika berjaya kemungkinan FGV akan memulakan dengan pembangunan kilang penapisan sawit atau biodiesel. 

Ketika ini FGV sedang Giat mengadakan kerjasama dengan Olam, sebuah syarikat pertanian yang berpusat di Singapura, bagi melatih pekebun-pekebun sawit Gabon dalam usaha membantu negara Afrika itu membangunkan ladang sawitnya mengikut kaedah dan konsep yang digunapakai oleh Felda.



No comments:

Post a Comment