Friday, November 4, 2016

ECRL MANFAAT UNTUK RAKYAT DAN NEGARA - LIOW







Setiap kali kerajaan melaksanakan sesuatu projek, kepetingan rakyat dan negara menjadi keutamaan. Dalam berhadapan dengan cabaran persaingan sengit ekonomi dunia, kerajaan perlu meningkatkan pendapatan negara dan juga rakyat agar kedua-duanya bergerak seirinagan dan sekata.

Begitu juga apabila kerajaan ingin melaksanakan projek Coast Rail Line  Timur (ECRL), ia sebenarnya akan memberi manfaat yang banyak kepada rakyat dan negara. Projek ERCL ini apabila siap kelak akan merangsangkan ekonomi di pantai timur dengan menghubungkan Pelabuhan Kuantan dan Pelabuhan Klang. 

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, kerajaan amat berpuashati kerana perjanjian rangka kerja itu telah ditandatangani antara Malaysia dan China untuk ECRL, yang melibatkan pinjaman mudah yang baik.

Menurut Liow, kedua-dua pelabuhan amat penting dan kita mahu ia berkembang maju. Apa yang lebih penting kita dapat memindahkan barang dari satu pelabuhan ke satu pelabuhan dengan cepat dan cekap serta dapat mengurangkan kos dan masa.

Dijangkakan akan berlaku lebih banyak pembangunan di sepangjang ECRL, yang mana Unit Perancang Ekonomi, Kementerian Kewangan dan Kementerian Pengangkutan akan memantau perlaksanaannya dari semasa ke semasa. 

Dalam usaha meyakinkan rakyat tentang ECRL ini, kerajaan telah menyatakan bahawa di antara manfaat projek berkenaan ialah ianya akan dapat mengurangkan kos pengangkutan di antara Pantai Barat dengan Pantai Timur Semenanjung, malah ianya turut dikatakan akan dapat mengurangkan harga barangan di Pantai Timur di samping akan memendekkan masa perjalanan. Manafaat lain yang akan diperolehi kata kerajaan lagi, adalah projek ini bakal merangsang pertumbuhan bandar-bandar kecil di sepanjang laluan.

 Jika pembangkang tidak berpuashati dengan perlaksaan ECRL ini  mereka boleh melihat sendiri  bagaimana kerajaan menguruskan perlaksanaannya. Jangan mempolitikkan sesuatu projek yang baik untuk rakyat. 

Liow  menyelar tindak ahli parlimen DAP Tony Pua yang membuat andaian daripada kos ECRL sedangkan ianya masih dalam perbincangan dan belum lagi muktamad. Apabila kita melaksanakan projek ini, kita akan memberitahu rakyat dengan tepat berapa banyak kos satu kilometer. Dan dalam setiap rundingan, kerajaan akan melihat bagaimana ianya boleh mengurangkan kos.
.
Kerajaan sedang melaksanakan satu perkara yang positif untuk ekonomi negara, dalam masa yang sama ianya dapat menarik pelabur asing masuk ke negara. Dan dalam masa yang sama kerajaan amat berhati-hati dalam menguruskan perbelanjaan. Kerajaan sentiasa akan memastikan semua urusan telus bagi memastikan perkembangan ekonomi negara bertambah maju.

Mengulas mengenai memorandum persefahaman untuk membangunkan Pelabuhan Melaka, Liow berkata Malaysia perlu berkembang pelabuhannya.

"Sebab itu apabila kita membuka Pelabuhan Melaka dan ada pelaburan swasta yang datang, kami mengalu-alukan ia.

"Pada masa yang sama, kami juga perlu memikirkan terus mengembangkan Port Klang," katanya, sambil menambah bahawa pakatan pelabuhan enam Malaysia dan 11 pelabuhan-pelabuhan China telah meningkatkan daya saing pelabuhan tempatan.

Liow menegaskan bahawa beliau komited untuk meningkatkan kecekapan logistik di negara ini memandangkan sektor e-dagang yang semakin meningkat.

"Kami ingin memastikan bahawa rangkaian pelabuhan yang baik, infrastruktur, gudang, pengedaran dan pengangkutan yang baik berada di tempat apabila ekonomi digital bermula," katanya.

Sementara itu, Liow berkata beliau tidak pernah mendengar mengenai Singapura meningkatkan caj permit masuk kenderaan (VEP) itu.

"Secara rasmi, saya tidak mendengar apa-apa daripada mereka. Mereka memahami keadaan kita, mereka tahu bahawa kita perlu memperkenalkan caj jalan (RC), "katanya.

Ia telah berkata bahawa Singapura akan bertindak balas kepada pelaksanaan Malaysia daripada RM20 RC dengan meningkatkan caj VEP itu.

Liow menjelaskan bahawa RC bukan satu kejutan kepada Singapura sebagai kerajaan yang telah diberi taklimat mengenai perkara itu satu dan setengah tahun yang lalu.

"Kami telah memaklumkan kepada Kerajaan Singapura dan mereka berpuas hati dengan tindakan kita.

"Kami telah mempunyai pertukaran pandangan pada masa lalu. Singapura melaksanakan sejak dahulu semasa kita hanya melaksanakannya sekarang, "katanya.

Liow berkata bayaran RC, sejak pelaksanaannya pada 1 Nov, telah lancar. Terdapat kira-kira 12,000 kereta warga Singapura melalui Tambak Johor setiap hari.

Tambahnya, tuduhan yang sama juga akan dilaksanakan di Malaysia-Brunei, -Indonesia dan sempadan -Thailand

No comments:

Post a Comment