Presiden Angkatan Generasi Muda Kelantan (Agenda), Mohd. Zaidan Abdul Rahim berkata, beberapa bukti kukuh dalam bentuk dokumen telah diserahkan oleh pelbagai pihak kepada polis beberapa hari lalu menge­nai penglibatan Soros yang mem­bantu gerakan Bersih.
Katanya, penyangak ejen Yahudi itu didakwa membantu ge­rakan tersebut melalui badan-badan yang dibiayainya seperti National Endowment for Democracy (NED) dan Open Society Foundation (OSF).

“Agenda amat memandang serius dakwaan ini kerana boleh mencemar kedaulatan negara. Amatlah tidak wajar bagi mana-mana pihak meminta campur tangan dan bantuan asing untuk tujuan mengganggu-gugat kehar­monian negara.

“Kedaulatan negara bukan perkara yang boleh diperdagangkan kepada anasir luar. Saya yakin, pihak berkuasa turut me­man­dang serius dakwaan ini dan perlu segera mengambil tindakan,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas membuat laporan polis bagi membantah penglibatan Soros dalam membantu gerakan Bersih di Balai Polis Kota Bharu, di sini hari ini.

Turut membuat laporan sama ialah Pergerakan Pemuda UMNO negeri dan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) Kelantan.

Pergerakan Pemuda UMNO negeri diwakili Ketuanya, Mohamad Azam Ismail manakala GPMS Kelantan disertai oleh Timbalan Pengerusinya, Azwan Mat Hussain.

Sementara itu, Mohamad Azam berkata, tindakan kuasa luar yang menggunakan segelintir NGO negara ini dengan menyalurkan dana bagi menjayakan perhimpunan Bersih merupakan satu perbuatan khia­nat yang boleh menghancurkan negara.

“NGO-NGO ini dilihat menjadi ejen kepada Yahudi untuk menjatuhkan negara. Kita me­­min­ta agar pihak berkuasa segera menyiasat pihak terlibat dengan gerakan tersebut,” katanya.