Thursday, November 22, 2012

希拉里称希望以巴双方达成永久停火协议




美国国务卿希拉里·克林顿20日晚说,她希望以巴冲突双方达成持久的、符合双方意愿并有利于维护中东地区稳定和安全的停火协议。
希拉里·克林顿当晚抵达耶路撒冷进行斡旋活动。她在与以总理内塔尼亚胡会谈前举行的联合记者招待会上说,美国将在未来几天为结束以巴加沙军事冲突而努力。她重申美国对以色列的支持,并强调加沙地带武装对以色列的火箭弹袭击必须停止。她还对在军事冲突中遇难的以巴双方平民表示哀悼,同时强调美国对军事冲突造成平民伤亡的关切。
此前,美国总统奥巴马曾在曼谷称以色列有权保卫自己,并表示不希望看到军事行动升级。
内塔尼亚胡在记者招待会上说,以色列愿意通过外交途径结束冲突,但不排除升级军事行动的可能性。他对希拉里·克林顿说:“如果有可能通过外交手段达成一个长期的解决方案,我们乐意看到。但是如果没有,我想你一定理解以色列会采取一切必要的行动保护自己的国民。”
随着以巴加沙冲突进入第7天,国际社会各方加大了斡旋力度。在希拉里·克林顿到访之前,联合国秘书长潘基文也抵达以色列,与内塔尼亚胡就结束以巴加沙冲突进行了会谈。
(来源:新华网 编辑:蔡东海)

 Setiausaha Negara AS, Hillary Clinton berkata beliau berharap konflik Israel-Palestin kedua-dua belah kedua-duanya akan mencapai perjanjian gencatan senjata yang kekal dan kondusif untuk menjaga kestabilan dan keselamatan serantau di Timur Tengah .

Hillary Clinton yang tiba di Jerusalem  berkata sebelum mengadakan perbincangan dengan Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu dalam sidang akhbar bersama, "dalam beberapa hari akan datang, Amerika Syarikat akan berusaha untuk menamatkan konflik tentera , Beliau mengulangi sokongan AS untuk Israel, dan menegaskan bahawa serangan roket ke atas Israel mesti berhenti . Beliau juga menyatakan takziah kepada mangsa-mangsa dalam konflik ketenteraan antara Israel dan orang awam palestin di kedua-dua belah pihak, pada masa yang sama menegaskan bahawa Amerika Syarikatbimbangan korban awam yang disebabkan oleh konflik ketenteraan.

Terdahulu, Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama di Bangkok, berkata hak Israel untuk mempertahankan dirinya, dan berkata mereka tidak mahu melihat peningkatan tentera.

Netanyahu berkata pada sidang akhbar bahawa Israel adalah bersedia untuk menamatkan konflik melalui saluran diplomatik, tetapi tidak menolak kemungkinan meningkatkan tindakan ketenteraan. Hillary Clinton, beliau berkata: "Jika ia adalah mungkin untuk mencapai satu penyelesaian jangka panjang melalui cara diplomatik, kita suka melihat, tetapi jika tidak, saya fikir anda perlu faham bahawa Israel akan mengambil segala tindakan yang perlu untuk melindungi rakyat mereka."



No comments:

Post a Comment