Wednesday, July 13, 2016

SPAD MEMULAKAN PROSES PENGANTUNGAN TERHADAP QISTNA EXPRESS


Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) hari ini telah dengan tegasnya memulakan proses penggantungan lesen termasuk 26 permit bas yang dipegangg oleh Qistina Express sdn.Bhd. ekoran kemalangan yang melibatkan bas syarikat berkenaan dengan 10 kenderaan awam pada 10 Julai 2106 di Km265.8 Lebuh Raya Utara Selatan berhampiran Terowong Menora.

Pekara ini telah disahkan sendiri oleh Ketua Pegawai Eksekutif SPAD Mohd. Azharuddin Mat Sah. Menurutnya pihak SPAD telah memulakan tindakan berkenaan berdasarkan salahlaku atau pelanggaran syarat-syarat  keselamatan mandatori sepertimana laporan audit SPAD terhadap syarikat tersebut. Tindakan tegas itu tetap dikenakan dalam masa yang sama siasatan dari Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (MIROS) tetap diteruskan. 

Bagi SPAD pekara in amat serius kerana ia melibatkan keselamatan awam. Tindakan ini juga menunjukan SPAD tidak akan berkompromi atau memberi muka dalam isu-isu keselamatan dijalanraya. Semua syarikat bas expres perlu mematuhi Kod Amalan Industri (ICOP) SPAD pada setiap masa demi keselamatan penumpang dan pengguna jalan raya lain.

SPAD tidak akan bertolak ansur dalam isu keselamatan dan memberi jaminan kepada penggguna bahawa pihaknya akan pastikan kerjasama dengan agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang yang lain seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia (JPJ) berterusan bagi memastikan syarikat bas menjalankan operasi kenderaanya dalam keadaan baik, selamat dan mematuhi peraturan jalan raya. 










No comments:

Post a Comment