Sunday, May 29, 2016

MH370 :PASUKAN PENYIASAT MALAYSIA KE MOZAMBIQUE




Sekali lagi satu pasukan penyiasat Malaysia dihantar ke Mozambique bagi mengenal pasti tiga serpihan pesawat yang ditemui baru-baru ini adakah berasal dari pesawat MH370 milik Malaysia Airlines System (MAS). 

Serpihan-serpihan yang ditemui mempunyai persamaan dengan rangka bahagian kanan pesawat menambah keyakinan Malaysia bahawa kesemua serpihan yang ditemui adalah dari Boieng 777 MAS.

 Pekara ini dinyatakan oleh Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai bahawa berdasarkan laporan awal beliau yakin, serpihan yang ditemui ini adalah MH370. Sebelum ini kesemua serpihan yang ditemukan dulu adalah disahkan bahagian kanan pesawat MH370.

Ini dibuktikan melalui siasatan yang dijalankan oleh Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Malaysian Airline System Bhd. (MAS) dan Pasukan Penyiasatan Keselamatan Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabansa (ICAO) berdasarkan penemuan nombor siri pada bahagian sayap salah satu serpihan yang ditemukan dan juga melalui analisis kimia.

Sementara itu Menteri Pengangkutan Australia dalam satu laporan akhbar menyatakan penemuan tiga lagi serpihan ini menjadikan semuanya berjumlah lapan serpihan. 

Kehilangan pesawat MH370 sehingga kini menjadi satu misteri yang dibicarakan diseluruh dunia. Pelbagai teori dan  versi cerita berkenaan kehilangan pesawat ini oleh masyarakat.

Pesawat MH370 yang sepatutnya mendarat di Beijing, China, membawa 239 penumpang dan anak kapal  dilaporkan hilang pada pagi 8 Mac 2014, selepas berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur. 

   




No comments:

Post a Comment