Saturday, May 28, 2016

TERIMA KASIH CIKGU : McDONALD's



Tidak dapat dinafikan lagi bahawa tanggungjawab seorang guru dalam mendidik anak muridnya amat penting dalalm meneruskan kelangsungan pembangunan modal insan. Peranan guru dalam kehidupan kita amat besar nilainya, guru berperanan membentuk insan yang berilmu, berketerampilan dan seimbang dengan nilai akhlak yang mulia.

Dunia hari ini seperti sudah kurang nilai mulia budi pekerti, guru sudah tidak dihormati lagi seperti dulu. Ada anak murid yang berani bersikap biadap dengan guru, menengking dan ada yang sanggup mencederakan guru. 

Boleh jadi kerana sebab itulah tema hari guru tahun ini "Guru Pembina Negara Bangsa" diambil sebagai satu penghargaan dan peringatan kepada generasi hari ini bahawa peranan guru amat penting kepada pembangunan negara bangsa. 

Dalam hal ini McDonald's Malaysia terkehadapan dalam mengambil tanggungjawab ini untuk memberi penghargaan kepada jasa guru-guru. Bagi meraikan hari guru tahun ini, McDonald's Malaysia menyediakan 2000 set McChicken dan Orange bowl dan menjemput tokoh motivasi terkenal negara Datuk Dr. Fazilah Kamsah.

Datuk Dr. Fazilah Kamsah menyampaikan satu motivasi yang cukup memberi kesan kepada mereka yang mendengarnya. Tajuk motivasinya ialah "Memperkasa Guru sebagai Inspirasi Kecemerlangan Pelajar". Dengan kerjasama dari JPN dan PPD ceramah ini dibawa sehingga merentasi negeri Johor, Terengganu, Pulau Pinang, Selangor dan di sini Kuala Lumpur. Sentuhan Datuk Dr. Fazilah Kamsah bakal menyuntik semangat dan motivasi dikalangan guru-guru dan pelajar. 

Banyak program kebajikan yang telah McDonald's lakukan untuk masyarakat. Usaha murni ini sewajarnya memdepat sokongan dari rakyat Malaysia. Malangnya ada sesetengah dari kita suka mengambil pendekatan yang negatif. Mereka lebih percaya kepada cerita dan berita  negatif dari media sosial yang tidak ada asas dan kebenaran.

Contohnya seperti Ronald McDonald's House Charities (RMHC), sejak penubuhannya 25 tahun lalu telah banyak bantuan dan jasa yang dicurahkan kepada masyarakat terutama kanak-kanak dalam uasha meningkatkan kesejahteraan kesihatan, pendidikan dan kebajikan mereka. (KLIK SINI CERITA PENUH) .

Semoga usaha murni McDonald's ini dapat membuka mata masyarakat bahawa  McDonald's. Malaysia bukan hanya syarikat yang hanya mementingkan keuntungan sahaja tetapi juga menyumbang kepada masyarakat. Terima kasih McDonald's.


"DIMANA ADA JALAN, DISITU ADA McDONALD's"








No comments:

Post a Comment