Friday, May 25, 2018

HSR BAKAL PACU EKONOMI NEGARA




Ekonomi Malaysia dan Singapuara sangat  saling perlu dan memerlukan - simbiotik, saling bergantung antara satu sama lain, ada situasi menang-menang. Namun, secara faktanya Malaysia lebih menang kerana negara ini lebih besar dan lebih tinggi dari segi jumlah populasi penduduknya

Pembinaan Rel Berkelajuan Tinggi (HSR) sejauh 390 kilometer (km) menghubungkan Kuala Lumpur dan Singapura bakal memberikan manfaat menguntungkan kepada rakyat di kedua-dua negara. "Perkongsian kepercayaan antara Malaysia dan Singapura dalam kestabilan, keharmonian dan kepelbagaian melengkapkan aspirasi bersama untuk kedua-dua negara dan rantau ini.

Projek HSR ini digariskan dalam rancangan pembangunan di kedua-dua negara itu bakal meningkatkan lagi kemajuan perhubungan rakyat antara rakyat selain, meningkatkan hubungan perniagaan.

HSR juga menawarkan kemudahan kepada orang ramai berulang-alik dengan menggunakan kereta api untuk ke tempat kerja atau menjalankan aktiviti lain. Bayangkan jika orang Singapura nak merasa nasi lemak di Kuala Lumpur atau pelancong asing ingin menikmati suasana malam di Kuala Lumpur setelah penat bekerja di Singapura, mereka boleh menggunakan perkhidmatan HSR, dalam masa 90 minit mereka sudah boleh sampai di Kuala Lumpur. 

Kerajaan telah meneria maklum balas positif daripada orang awam berkaitan projek pembinaan Kereta Api Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Si­ngapura (HSR KL-SG) dengan 98 peratus terdiri daripada penduduk di Johor dan Kuala Lumpur. Projek HSR dijangka akan memakan kos berjumlah RM40 bilion. Projek HSR inibukan sahaja akan menjadi alternatif kepada perjalanan antara Malaysia dan Singapura, tetapi juga merangsang ekonomi di bahagian barat daya Semenanjung.








No comments:

Post a Comment