Serangan bertali arus Timbalan Presiden MCA, Datu Seri Dr Wee Ka Siong terhadap kerajaan DAP Pulau Pinang khususnya kepada Ketua Menterinya Lim Guan Eng berjaya memerankap dan mengucar kacirkan sehingga terburai cerita-cerita yang tidak diketahui oleh rakyat.
Lim Guan nampak jelas terkesan dengan serangan yang dilancarkan oleh Barisan Nasional yang diketuai oleh Wee Ka Siong. Walau pun segala macam penerangan yang Lim Guan Eng berikan, akhirnnya semua itu menjadi senjata yang makan tuan, kerana timbul pelbagai persoalan baru yang mengelirukan. Senang cakap Guan Eng terperangkap dengan dengan kenyataannya sendiri.
Selalu sangat membelit akhirnya terbelit dia terbelit diri sendiri. Gelaran "master of trickery" paling sesuai untuk Lim Guan Eng, yang kini kantoi berbohong di dewan negeri Pulau Pinang.
Dalam satu kenyataan akhbar yang dibuat oleh Datuk Seri Wee Ka Siong beliau menimbulkan persoalan berkenaan kontraktor utama CRCC. Kenyataanya seperti dibawah.
Sesungguhnya tidak masuk akal apabila Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng mencadangkan Menteri Pengangkutan Dato 'Sri Liow Tiong Lai memberi tekanan kepada China Railyway Construction Corporation Ltd (CRCC) untuk menarik diri daripada projek Terowong Pulau Pinang yang kontroversi.
Jika betullah projek itu berada dilandasan yang betul, tidak ada sebab bagi CRCC untuk menarik diri daripada projek RM6.3 bilion yang telah dianugerahkan.
Memandangkan beliau menegaskan bahawa CRCC masih merupakan kontraktor utama untuk projek Terowong Pulau Pinang, pastinya mudah baginya untuk mendapatkan CRCC untuk mengeluarkan penafian.
Bagaimanapun, baru-baru ini Guan Eng berkata bahawa CRCC tidak pernah berhubung dengan kerajaan negeri Pulau Pinang. Ini bagaikan satu letupan bom apabila kerajaan negeri Pulau Pinang tidak dapat berkomunikasi dengan kontraktor utama yang dikatakan sebagai projek mega terbesar mereka. Guan Eng, saya fikir pelantikan kontraktor utama adalah prerogatif SPV dan tidak ada kaitan dengan kerajaan negeri?
Berdasarkan maklumat yang diterima dari sumber-sumber industri kejuruteraan yang kemudiannya disahkan oleh EXCO Chow Kon Yeow, baru-baru ini, CRCC dikontrakkan sejumlah US $ 22 juta (lebih kurang RM69 juta) untuk menjalankan kerja-kerja reka bentuk terperinci untuk 3 jalan raya dan terowong.
Ini mengejutkan kerana skop reka bentuk terperinci adalah skop terbesar di antara laporan bernilai RM305 juta yang kerajaan negeri Penang membayar SPV Tunnel untuk.
6. Mengikut angka-angka yang dikeluarkan oleh EXCO Pulau Pinang Lim Hock Seng, komponen kos reka bentuk terperinci bagi 3 jalan raya dan terowong ini menambah sehingga RM253.8 juta (RM177.5 untuk 3 jalan raya dan RM76.3 juta untuk terowong) daripada RM305 juta.
Memandangkan CRCC hanya dibayar RM69mil untuk semua rekaan terperinci yang merupakan sebahagian besar kerja, apa sebenarnya skop yang 34 perunding yang lain dibayar untuk layak baki RM236 juta daripada RM305 juta?
Bahkan lebih membimbangkan ialah saya diberitahu bahawa CRCC tidak dapat meneruskan projek kerana mereka hanya menerima 5% (atau sedikit lebih RM3 juta) dari kontrak RM69mil mereka sejak projek terowong itu diberikan 5 tahun yang lalu.
Bagaimanakah anda mengharapkan CRCC untuk terus bekerja jika mereka tidak menerima bayaran yang dipersetujui?
Keadaan ini betul-betul membimbangkan kerana bagaimana kontraktor induk projek RM6.34 bilion hanya menerima jumlah yang agak kecil dalam tempoh 5 tahun? Sekiranya ini benar, adakah ini tidak mencerminkan kekuatan kewangan SPV terowong?
Adakah ini mengapa Ketua Menteri Pulau Pinang tidak berani menjawab cabaran yang saya berulang sepanjang minggu lalu untuk membuktikan berapa banyak yang telah dibayar oleh CRCC sejak projek itu telah diberikan 5 tahun yang lalu?
Adakah ini juga mengapa BUCG telah mengeluarkan secara senyap dari projek itu dan hanya mempunyai 0.0057% pegangan saham sebelum Ketua Menteri membuat persembahan awam untuk didakwa "menendang mereka" dari Pulau Pinang?
Adakah ini juga sebab mengapa Mudajaya Group Bhd yang tersenarai di Malaysia berundur dari projek itu walaupun secara rasmi dianugerahkan kontrak RM810 juta untuk membina satu daripada 3 jalan raya dan, dalam penyerahan rasmi mereka ke Bursa Malaysia pada November 2017, Mudajaya telah menyebutkan bahawa pelbagai Ketidaktentuan projek adalah sebab utama pengeluaran mereka?
Gelaran pakar putar belit terbaik negara memang paling sesuai untuk Lim Guan Eng, yang kini kantoi berbohong di dewan negeri Pulau Pinang.
Dia melabel saya sebagai "pembangkang bersiri politik", padahal sebenarnya dia nampaknya mengalami pelbagai gangguan personaliti. "Petik" beliau begitu baik yang dibuat bahawa dia telah menipu dirinya untuk menipu orang ramai dan membina reputasi palsu.
Guan Eng tak puashati dengan media arus perdana kononnya tidak berlaku adil dalam laporan berkenaan Terowong Dasar Laut. Beliau juga tidak lagi dapat menahan amarahnya kepada Datuk Wee Ka Siong.
Dia juga tidak pasti adakah projek terowong itu boleh diteruskan seperti dalam perancangan kerana menurutnya semua nya telah di sabotaj oleh BN. Tengoklah betapa senang dia melepaskan tanggungjawabnya kepada kerajaan negeri pimpinannya.
No comments:
Post a Comment