Friday, October 20, 2017

TRANFORMASI PENGANGKUTAN AWAM DARAT DILANDASAN YANG BETUL




Sejak diangkat menjadi Perdana Menteri  (ke-6) pada 3 April 2009 sehingga kini, Datuk Seri Najib Tun Razak telah berjaya meningkatkan taraf pegangkutan awam hingga mencapai taraf dunia. Amat jelas sekali Transformasi Pengangkutan Awam Daratyang diilhamkan oleh Perdana Menteri telah berjaya berada dilandasan yang tepat dan mencapai sasarannya.

Bagi memastikan kelangsungan pencapaian ini berterusan dan menyeluruh, tranformasi ini perlu diteruskan diseluruh negara secara lebih komprehensif. Semua ini memerlukan kesungguhan kerajaan dan iltizam rakyat bagi mengarap impian bagi mencapai cita-cita menjadi negara maju. 

Kesungguhan yang dilakukan oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) bagi melihat sistem pengangkutan awam berubah semakin menjadi menjadi kenyataan. Tranformasi pengangkutan awam darat telah berjaya membawa perubahan segala kemudahan dan infrastruktur kearah yang lebih maju dan moden. Rata-rata rakyat menyambut baik dengan semua perubahan yang dibawa oleh kerajaan melalui agensinya SPAD. 

Banyak rangkaian perkhidmatan awam antaranya seperti Teksi, Bas, Perkhidmatan Rel seperti MRT, LRT dan Monorel telah menunjukkan peningkatan prestasi yang memberangsangkan. Inilah  azam Perdana Memteri yang mahukan hasil dari usaha dari segenap sudut dinikmati oleh rakyat. 

Sebab itulah segala serangan dan tohmahan pembangkang yang memandang kecil usaha ini tidak memberi kesan, bahkan rakyat secara keseluruhannya menunjukkan sokongan yang jelas kepada usaha tranformasi pengangkutan awam darat oleh kerajaan. 


Selain mengadakan pameran kemajuan pengangkutan awam darat, Simposium yang berbetuk acara tahunan ini juga akan mengadakan ruang bicara mengenai peranan pengangkutan awam dalam memacu pertumbuhan sosioekonomi yang sekali gus akan meningkatkan kualiti hidup rayat.

Bagi orang ramai khususnya penguna pengangkutan awam yang berkunjung ke simposium ini akan berpeluang untuk melihat pameran yang dijalankan yang membuka peluang kepada kepada pengunjung untuk mencuba pelbagai aktiviti interaksi yang disediakan.

Simposium yang bakal mengumpulkan sebegitu ramai pakar sama ada didalam membuat dasar pengangkutan awam mahupun pembangunan bandar bagi membincangkan selain mengetengahkan idea bagi memastikan industri pengangkutan awam ini terus maju di masa hadapan.

Orang ramai adalah dijemput untuk bersama memeriahkan Simposium Pengangkutan Awam Darat (LPT) 2017, dan merasai sendiri akan perkembangan dan kemajuan yang telah di capai oleh SPAD sahingga hari ini.


Semoga impian kerajaan yang mahu menjadikan pengangkutan awam adalah pilihan utama rakyat negara ini untuk bergerak menjalankan aktiviti harian mereka akan menjadi kenyataan.


No comments:

Post a Comment