Sunday, October 30, 2016

KERJA NAIK TARAF FREKUENSI KL -SEREMBAN SEBELUM 2020



Sektor pegangkutan merupakan sektor yang sangat penting kerana ia merupakan salah satu faktor ekonomi sesuatu tempat berkembang dengan pesat dan maju selain merupakan penghubung satu tempat ke satu tempat yang lain.

Justeru itu ia perlu kepada penambahbaikan dan penyelengaraan yang baik. Semua ini memerlukan kos yang tinggi dan tenaga kerja yang mencukupi. 

Bertitik tolak pada pekara tersebut Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Ting Lai menegaskan pihak kementeriannya akan menggunakan peruntukan yang diberikan untuk menambahbaik semua infrastruktur pengangkutan  awam seperti keretapi, jalan raya, lapangan terbang dan lain-lain keperluan.

Antara yang menjadi keutamaannya perkhidmatan komuter Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB). Frekuansi perkhidmatan komuter KTMB pada waktu puncak perlu dipertingkatkan.

Kementerian Pengangkutan memperuntukan RM1.4 bilion untuk projek untuk meningkatkan frekuansi perkhidmatan komuter ini. Beliau mahu kerja menaik taraf frekuansi ini dapat disiapkan sebelum tahun 2020. 

Beliau berkata "Kita sedang buat signaling link Landasan Berkembar Lembah Klang. Kita akan kembangkannya ke Seremban kerana signaling link berupaya tingkatkan frekuensi perkhidmatan komuter". 

Liow juga berharap kejadian gerabak tergelincir tidak berlaku lagi selepas perkhidmatan keretapi ini dipertingkatkan. 

Dalam satu kenyataan, Liow berkata pasukan penyiasat yang ditubuhkan untuk menyiasat kejadian gerabak barang KTMB tergelincir dari landasan sehingga menyebabkan ramai pengguna tren ETS  terkandas di stesen KTMB Ipoh.

  

No comments:

Post a Comment