KENYATAAN MEDIA
28 Oktober 2016, Kuala Lumpur – Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD)
telah memberi arahan kepada KTMB untuk mempercepatkan kerja baik pulih
kerosakkan landasan kereta api berikutan insiden kemalangan tren kargo yang yang
telah tergelincir di km 200.332 berdekatan Stesen Batu Gajah pada jam 3.15 pagi
hari ini.
Walaupun KTMB telah menyediakan perkhidmatan bas pengantara yang secukupnya
untuk tujuan pemindahan penumpang antara stesen Kampar – Ipoh – Kampar dan
seterusnya bagi meneruskan perjalanan ke destinasi masing-masing, namun
memandangkan ini adalah musim cuti perayaan Deepavali, KTMB telah diarahkan
untuk berusaha sedaya upaya untuk mengalihkan gerabak kereta api yang
tergelincir dan mempercepatkan pemulihan bekalan elektrik dengan kadar segera
bagi membolehkan perkhidmatan ETS beroperasi seperti biasa.
SPAD juga telah mengarahkan KTMB untuk mengeluarkan laporan siasatan
terperinci bagi mengenal pasti punca sebenar kejadian dan akan mengambil
tindakan yang sewajarnya. Sehubungan dengan itu, Suruhanjaya juga akan
menjalankan siasatan terhadap insiden tersebut. SPAD turut menggesa KTMB untuk
memperbaiki mutu penyelenggaraan serta operasi tren untuk mengurangkan
insiden-insiden yang boleh membebankan pengguna.
Untuk maklumat lanjut mengenai status pembukaan perkhidmatan, para pengguna
dinasihatkan merujuk kepada www.ktmb.com.my atau menghubungi talian KTMB di
03-2267 1200.
28 Oktober 2016, Kuala Lumpur – Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD)
telah memberi arahan kepada KTMB untuk mempercepatkan kerja baik pulih
kerosakkan landasan kereta api berikutan insiden kemalangan tren kargo yang yang
telah tergelincir di km 200.332 berdekatan Stesen Batu Gajah pada jam 3.15 pagi
hari ini.
Walaupun KTMB telah menyediakan perkhidmatan bas pengantara yang secukupnya
untuk tujuan pemindahan penumpang antara stesen Kampar – Ipoh – Kampar dan
seterusnya bagi meneruskan perjalanan ke destinasi masing-masing, namun
memandangkan ini adalah musim cuti perayaan Deepavali, KTMB telah diarahkan
untuk berusaha sedaya upaya untuk mengalihkan gerabak kereta api yang
tergelincir dan mempercepatkan pemulihan bekalan elektrik dengan kadar segera
bagi membolehkan perkhidmatan ETS beroperasi seperti biasa.
SPAD juga telah mengarahkan KTMB untuk mengeluarkan laporan siasatan
terperinci bagi mengenal pasti punca sebenar kejadian dan akan mengambil
tindakan yang sewajarnya. Sehubungan dengan itu, Suruhanjaya juga akan
menjalankan siasatan terhadap insiden tersebut. SPAD turut menggesa KTMB untuk
memperbaiki mutu penyelenggaraan serta operasi tren untuk mengurangkan
insiden-insiden yang boleh membebankan pengguna.
Untuk maklumat lanjut mengenai status pembukaan perkhidmatan, para pengguna
dinasihatkan merujuk kepada www.ktmb.com.my atau menghubungi talian KTMB di
03-2267 1200.
No comments:
Post a Comment