Monday, September 26, 2016

KADAR BARU PSC MASIH DALAM KAJIAN



Desas-desus khabar akan berlaku kenaikan terhadap Kadar Cas Perkhidmatan Penumpang (PSC) memberikan pelbagai tanggapan rakyat. Rakyat Malaysia yang terkenal dengan mudah mempercayai sesuatu berita tanpa menyiasat dan menyelidik terlebih dahulu sudah pastilah terus menuding jari kepada kerajaan. Apatah lagi ianya berkaitan dengan wang, memanglah ia akan jadi cerita yang panas. 

Jika mengikut semakan terakhir yang dibuat pada 2011 dan selepas itu kerajaan mengekalkan caj perkhidmatan penumpang iaitu RM65 untuk penumpang antarabangsa manakala penumpang domestik RM9 bagi Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur. Semakan  ini telah diletakkan di bawah kawalan selia Suruhanjaya Penerbangan Awam Malaysia.  Peruntukan dalam perjanjian operasi membolehkan kerajaan dan MAHB untuk menyemak semula kadar caj perkhidmatan penumpang dalam tempoh setiap lima tahun.

Justeru itu, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai menerusi satu kenyataan media  menjelaskan bahawa keputusan Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (MAVCOM) akan mengambil kita pandangan orang ramai, disamping penggiat dalam industri syarikat penerbangan, kerana keperluan pelancong kekal menjadi keutamaan.

Liow tidak menolak kemungkinan akan berlakunya sedikit kenaikan pada caj perkhidmatan penumpang (PSC) namun semua keputusan ini bergantung dari hasil kajian semula kadar caj semula yang akan dilakukan oleh MAVCOM.

Apa yang penting, seperti kenyataan media Menteri Pengangkutan yang menjelaskan bahawa penilaian kadar PSC ini akan memastikan lapangan terbang Malaysia sentiasa berdaya saing di rantau ASEAN ini. 

Apa yang pasti jika kadar PSC naik sekalipun nanti, nilainya masih tetap yang terendah berbanding negara lain. 

No comments:

Post a Comment