Saturday, May 14, 2016

HAMPIR PASTI MILIK MH370 !



Hampir pasti milik MH370 ! Itulah yang disahkan oleh pakar berkenaan dua serpihan pesawat yang  ditemui di Afirka Selatan dan Pulau Rodrigues yang dikata milik MH370 yang hilang lebih dua tahun yang lalu.

Setelah sekian lama Pasukan Keselamatan ICAO Annce 13 Malaysia dan pakar dari antarabangsa membuat pemeriksaan dan siasatan , hari ini mereka berani mengesahkan bahawa serpihan tersebut konsisten dengan panel pesawat Malaysia  Airlines Mh370.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, hasil dari pemeriksaan Mac lalu dengan keputusan kali ini adalah adalah selari. Ini mengesahkan serpihan pesawat yang dijumpai di Mozambique juga berkemungkinan besar berasal dari MH370.

Pemeriksaan yang dibuat oleh pakar dari Australia ke atas serpihan yang ditemui di Pulau Mauritius dan Afrika Selatan. Dua serpihan tersebut adalah sekeping enjin "cowling" dengan separa logo Roll Royce dan sekeping panel dalaman daripada kabin pesawat telah selesai diperiksa. 

Hasil pemeriksaan yang menyeluruh yang telah buat,  Pasukan Penyiasatan Keselamatan Lampiran 13 Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICOA) Malaysia membuat kesimpulan kedua-dua serpihan itu konsisten dengan panel pesawat Boeing 777 Malaysia Airlines. 

Jesteru itu pasukan penyiasat tersebut mengesahkan bahawa kedua-dua serpihan hampir pasti kepunyaan pesawat MH370. 

Menurut, Tiong Lai, kerajaan Malaysia, China dan Australia akan terus berkerjasama dan bersungguh-sungguh dalam pencarian pesawat MH370. Sehingga kini kawasan pencarian telah meluas sehingga 105,000 kilometer persegi.  

Dalam kenyataan yang sama juga, Mmenteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai juga mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga serta amat menghargai segala usaha yang dibuat oleh Biro Keselamatan Ppengangkutan Australia (ATSB) Geosains Australia dan Boeing diatas segala usaha dan bantuan yang tidak berbelah bagi kepada Malaysia sepanjang proses pemeriksaan dan penilaian ini berjalan. 

Terima kasih juga diucapkan kepada kerajaan Afrika Selatan, Mozambique dan Mauritius di atas segala bantuan dan kerjasama yang diberikan kepada Malaysia selama ini.