Saturday, December 26, 2015

RAIKAN KEPELBAGAI ADAT RESAM DAN BUDAYA



Persefahaman dan penerimaan perbezaan nilai adat dan budaya antara kaum merupakan kunci kepada perpaduan kaum di Malaysia. 


Malaysia sebagai negara berbilang kaum dan budaya telah berjaya dalam memastikan kestabilan dan perpaduan kaum terjaga sehingga kini. 


Bagi Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai, "Penerimaan dan pemahaman mengenai kepercayaan, tradisi dan budaya yang berbeza dalam kalangan rakan warga kita adalah lebih diperlukan pada zaman ini", kata beliau dalam peratusan Hari Krismas.


Menurut beliau, kita sebagai rakyat Malaysia perlu meraikan kepelbagaian kaum dan Budaya serta mengambil peluang ini untuk merapatkan perpaduan kaum".


Beliau berharap rakyat Malaysia dapat berganding bahu bekerja sama sebagai satu keluarga besar serta mengetepikan perbezaan.


Harapan murni beliau agar rakyat Malaysia berusaha mencari titik persamaan dan meraikan perbezaan. 


Seharusnya kita berasa bersyukur kerana dapat hidup dalam negara yang aman dan harmoni bersama-sama walaupun berbeza dari segi agama, bahasa dan Budaya. 


 Walaupun ada pihak yang cuba mengugat kestabilan negara dengan menimbulkan salah faham antara kaum, namun kerajaan berjaya mengatasi dan membanteras anasir jahat mereka. 


Namun begitu kita tidak boleh leka dan alpa, kerana mereka ini tidak pernah berputus asa dalam usaha mengkucar kacirkanperpaduan


Persefaham yang sudah sedia terjalin ini hendaklah kita jaga dan kita semai dengan benih perpaduan agar keharmonian negara ini dapat dikekalkan selama-lamanya. 

No comments:

Post a Comment