Tuesday, July 21, 2015

SELAT MELAKA SELAMAT DARIPADA ANCAMAN LANUN




Sejak berabad-abad lamanya Selat Melaka menghubungkan  India dengan bahagian timur Asia Tenggara dan juga menjadi jambatan penghubung kepada benua Eropah. Hari ini kebanyakkan perdagangan Eropah, China dan Jepun dilakukan melalui Selat Melaka. Selat Melaka memainkan peranan penting dalam mengatur strategi perdagangan dunia dan pembangunan serantau. Oleh itu adalah amat penting bagi negara memastikan Selat yang paling sibuk di dunia ini selamat untuk kapal-kapal dagang antarabangsa.


Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai turut menegaskan Selat Melaka merupakan perairan yang selamat dan bebas dari ancaman lanun bagi kapal-kapal dagang. Tidak ada kes yang melibatkan serangan lanun sepanjang tahun ini. Apa yang berlaku kepada kapal tangki MT Orkim Harmony pun adalah diluar perairan Selat Melaka. Selat Melaka merupakan antara selat paling sibuk di dunia, banyak kapal-kapal besar melaluinya.


Menurut Liow lagi, keselamatan Perairan Selat Melaka adlah berbeza dengan keselamatan di Laut China Selatan. Kerajaan sedang meningkatkan usaha sistem pengawasan di perairan tersebut. Ini bagi menjamin keselamatan kapal-kapal yang melalui laluan  tersebut. Kerajaan berharap kerjasama daripada negara jiran untuk meningkatkan sistem keselamatan di perairan itu. 

Walaupun begitu negara kita telah sedia ada sistem kawalan radar yang cukup bagi memantau pergerakan maritim di perairan laut. "Radar yang ada dapat meliputi kawasan yang cukup luas dan dapat mengesan semua kapal yang melalui perairan itu dan kapal-kapal yang melaluinya juga turut mempunyai sistem kawalan masing-masing," Tiong Lai



















No comments:

Post a Comment