Wednesday, July 22, 2015

AMBIL IKTIBAR KES PERGADUHAN LOW YAT

13 julai 2015, telah berlaku satu peristiwa yang hampir meragut keharmonian dan perpaduan kaum di Malaysia. Inilah natijahnya apabila kebebasan media sosial disalahgunakan tanpa batasan dan kawalan. Kes pergaduhan di Low Yatt wajar dijadikan pengajaran bagi mengelak keharmonian dan perpaduan kaum di Malaysia musnah. Kerajaan perlu lebih peka dan tegas dalam menangani kes kejadian sebegini.


Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai berharap pihak polis dapat menyiasat dengan pantas dan mengambil tindakan yang adil serta memberi penerangan kepada rakyat kejadian yang sebenar agar peristiwa ini tidak berulang lagi dimasa depan. Kejadian ini bukan saja mengancam ketenteraman negara bahkan turut menjejaskan pelaburan negara di peringkat antarabangsa.


Menurutnya lagi, ketika kejadian berlaku dia berada diluar negara. Oleh kerana tersebarnya khabar angin dilaman-laman sosial, mengenai berlaku pergaduhan kaum sehingga dengan pantas merebak sehingga mendapat perhatian antarbangsa.


Peristiwa ini boleh mengundang spekulasi pelabur dengan mengatakan tidak ada lagi keharmonian di Malaysia. MCA akan mengambil beberapa pendekatan bagi membantu peniaga di Low Yat dan mengadakan dialog dengan Ketua Polis Negara dalam usaha untuk mengembalikan kepercayaan rakyat sambil dapat memgukuhkan perpaduan antara kaum dan keamanan  negara.  Tambah Tiong Lai pada sidang media selepas memengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Pusat di Wisma MCA, semalam.





No comments:

Post a Comment