Friday, July 10, 2015

Keselamatan Data | Data Security


1.Malaysia telah dikejutkan dengan pendedahan maklumat penting data butiran sulit bank individu-individu tertentu sejak 2 minggu.
Agak ramai org besorak suka ria dgn paparan spt ini dn merasakan ianya satu tindakan yg wajar dan bagus serta harus diberikan sorakan gemuruh.
2.Anehnya , tidak ada sedikit pun kegusaran ataupun kerisauan dipertunjukan ttg trend pendedahan awam butir butir peribadi tersebut sdgkan IMPLIKASINYA KPD NEGARA dn rakyat amat besar.
3.Indeks ekonomi dn keselamatan negara pasti akan jatuh merundum dgn teruknya kerana kegagalan bank bank malaysia dn negara malaysia memastikan KESELAMATAN DATA PERIBADI DAN PRIVACY pemilik akaun selamat.
Pihak insuran dan para pelabur pasti akan hilang keyakinan kpd malaysia kerana amat mudah butir data peribadi dn transaksi mereka didedahkan kpd awam tanpa PENGUATKUASAAN UNDG UNDG YG KETAT DAN TEGAS.
4.Malaysia akan dianggap sbg sebuah negara kelas 3 dan tdk oleh dipercayai oleh negara luar dn malaysia akan jatuh taraf keselamatan spt mana mexico greece dll.
5.Rakyat Malaysia yg akan rugi akhirnya jik rakyat berdiam diri dgn trend ini dn bersetuju dgn trend spt ini berlaku di Malaysia.
TMX

No comments:

Post a Comment