Tuesday, December 12, 2017

BENARKAH SPRM IKUT ARAHAN UMNO ?



TUDUHAN  liar Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Azmin Ali kononnya tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan anak saudaranya Mohd Nuzul Fadli Mohd Noriyualsaid sebagai satu konspirasi adalah tidak masuk akal dan bersifat berat sebelah. 

Ini kerana apabila SPRM bertindak terhadap ahli UMNO bukan main lagi Azmin memuji tindakan SPRM. Namun sebaliknya bila terkena batang hidung sendiri, Azmin mengelupur menyalahkan kerajaan dan SPRM. Perangai kebudak-budakan Azmin memalukan kerajaan negeri Selangor dan juga PKR sendiri. 

Adakah Azmin ingat undang-undang ini hanya terpakai untuk orang lain selain daripada keluarganya ? Belum lagi dapat memerintah Malaysia sudah tunjuk sikap "double standard" dalam undang-undang. 

Samalah macam perangai bekas bosnya, Anwar Ibrahim dalam kes liwat pembantu peribadinya, sindrom penafian dan mengaitkan keputusan mahkamah dengan UMNO ini sudah menjadi tabiat yang tak boleh diubah. Kali ini SPRM pula menjadi mangsa tuduhan liar Azmin. 

Ini bukan cakap-cakap kosong di kedai kopi, tapi merupakan kenyataan rasmi seorang Menteri Besar. Azmin melalui kenyataan rasmi pejabatnya telah menganggap tindak SPRM sebagai berniat jahat. Sebagai seorang Menteri Besar Azmin tidak sewajarnya mengeluarkan kenyataan sebegitu kepada agensi kerajaan. Ini akan memberi gambara buruk kepada kerajaan pentadbirannya yang dilihat cuba menyembunyikan sesuatu. Adakah benar Azmin sedang menyembunyikan sesuatu ? 

Sepatutnya Azmin berterima kasih kepada SPRM kerana sedang berusaaha bertungkus lumus membersihkan pentadbirannya dari gejala rasuah dan salahguna kuasa, contohnya aktiviti perlombongan pasir haram di Selangor yang mana telah menyebabkan kerugian dan kehilangan hasil negeri. Bukankah itu yang Azmin harapkan, atau Azmin sedang menyembunyikan sesuatu ? 



Walaupun Mahkamah Majistret Putrajaya membebaskan Mohd. Nuzul Fadli dan seorang lagi pengarah syarikat yang dikaitkan dengan dakwaan itu dengan jaminan masing-masing sebanyak RM100,000 dengan seorang penjamin hari ini, namun ia tidak bermakna kedua-dua individu berkenaan termasuk dua lagi individu lain yang dibebaskan pada Rabu lalu bebas daripada dakwaan berke­naan.


Sebaliknya, keputusan Mah­kamah Majistret itu melibatkan pembebasan mereka dari tahanan reman bagi membantu siasatan mengenai dakwaan tersebut sementara menunggu pendakwaan di mahkamah.


Namun, tindakan Mohamed Azmin melenting dan beriya-iya menyalahkan SPRM di sebalik tindakan penahanan itu dilihat menimbulkan ba­nyak kemusykilan selain tidak menjawab persoalan ba­gaimana anak saudaranya yang dilaporkan tidak bekerja itu mampu hidup mewah termasuk bercuti di luar negara. Sedangkan, rak­yat Selangor ketika ini terpaksa melakukan lebih daripada satu pekerjaan untuk mencari se­suap nasi serta menampung persekolahan anak-anak.


Kalau diikutkan kenyataan Pengasas Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hi­sham Shaharin atau lebih dikenali sebagai Chegubard menerusi blognya, chegubard.blogspot.my pada 30 November lalu, beliau secara terbuka menggesa Mohamed Azmin supaya bertangungjawab da­lam isu rasuah yang berlaku di Selangor ketika ini.


Malah, beliau turut mendakwa bahawa Menteri Besar itu telah melahirkan jutawan muda segera di sebalik slogan Peduli Rakyat yang dianggap hanyalah untuk mengaburi mata rakyat negeri ini.


Dalam isu membabitkan anak saudara Mohamed Az­min, Chegubard mendakwa ia hanyalah sebahagian sahaja daripada kegiatan rasuah melibatkan ‘lombong batu’ di Hulu Langat yang dikatakan telah bermula sejak akhir 2014.




No comments:

Post a Comment