Saturday, September 16, 2017

BANJIR KILAT PETUNJUK DAP BAKAL TENGELAM DI PULAU PINANG




Apa sebenarnya yang telah berlaku di Pulau Pinang ? Apa yang telah Ketua Menteri, Lim Guan Eng buat ? Dana yang berjumlah RM 22.09 juta ke mana menghilang ?  

Dana yang patut disalurkan kepada Jabatan Pengaliran dan Saliran (JPS) negeri gagal dilaksanakan sejak 2008 hingga Jun 2016. Apa yang kerajaan negeri buat duit itu ? 

 Hari ini Pulau Pinang bagaikan sebuah pulau yang dihanyutkan oleh banjir. Tahukah Guan Eng beberapa kawasan sekitar bandar raya itu dinaiki air setinggi 0.2 meter dan 0 3 meter? 

Guan Eng kena jelaskan apa punca dana tersebut gagal disalurkan hinggakan Pulau Pinang dilanda banjir kilat seteruk ini. 

Rakyat Pulau Pinang begitu kecewa dengan kerajaan DAP Pulau Pinang yang gagal mengatasi masalah banjir kilat. Bahkan ada kawasan yang tidak pernah dinaiki air hari ini dilimpahi banjir. 

Kerakusan kerajaan DAP Pulau Pinang menjalankan projek dan pembangunan tanpa perancangan rapi juga merupakan antara faktor berlakunya banjir kilat. 

Keghairahan dan Kerakusan Ketua Menteri, Lim Guan Eng boleh dilihat dengan gagalnya beberapa projek yang membazirkan duit rakyat antaranya Projek Terowong yang melesapkan duit rakyat lebih RM300 juta. 

Banjir kali ini disifatkan oleh beberapa pemerhati sebagai paling buruk dalam tempoh 10 tahun. 


Menurut beberapa aktivis alam sekitar sistem perparitan dan aliran sedia ada tidak begitu sistematik dan seimbang jika nak dibandingkan dengan projek yang dijalankan.

Kerajaan DAP Pulau Pinang tak usahlah menuding jari kepada pihak lain lantaran kelalaian mereka dalam menangani masalah banjir kilat di Pulau Pinang. 

 Sewajarnya kerajaan negeri sudah mempunyai sistem yang boleh menentukan taburan air hujan di sesebuah kawasan yang dibangunkan agar tidak berlaku limpahan air jika hujan lebat. 

Kerajaan negeri juga perlu menilai semula projek - projek kormesial di lereng-lereng bukit. Jangan sampai ianya meragut nyawa rakyat. 

Apakah banjir ini memberi tanda kerajaan DAP Pulau Pinang akan tenggelam dan hanyut pada PRU ke 14 nanti. Sama-sama kita nantikan kesudahannya.


No comments:

Post a Comment