Monday, June 19, 2017

PEMBANGKANG GAGAL LAGI, KENYATAAN DoJ TIDAK ADA ASAS




Untuk kesekian kalinya 1MDB menjadi sasaran fitnah pembangkang Pakatan ProDAP setelah Department Of Justice (DoJ) membangkitkan semula isu 1MDB. Apa masalah sebenarnya dengan pembangkang ini ?

Tahukah mereka bahawa tindakan DoJ hanyalah berdasarkan aduan yang mereka terima. Seperti yang disebut oleh DOJ sendiri “a civil forfeiture complaint is merely an allegation that money or property was involved in or represents the proceeds of a crime. These allegations are not proven until a court awards judgment in favor of the U.S.”. Maksudnya, tiada sebarang dakwaan yang telah dibuktikan sebaliknya ia adalah berasaskan aduan semata-mata.

Tidak ada pun bahan dalam tuduhan tersebut, tindakan sivil berdasarkan aduan dan tidak berdasarkan keputusan mahkamah. Sebab itu tiada apa-apa tindakan mahkamah lagi.  Entah kenapa pula pembangkang jadi kelam kabut cempera.

Apa yang dipetik dalam kenyataan DoJ, ia hanya menyebut perkara-perkara yang berlaku dalam Malaysia. Kebanyakkannya tidak langsung mempunyai kaitan dengan subjek sama ada adakah berlaku jenayah di Amerika seperti yang didakwa. Doj hanya memetic aduan yang mereka terima, persoalannya siapa yang membawa aduan itu kepada DoJ ?

Masalahnya DoJ tidak mempunyai bukti-bukti kukuh berkenaan kegiatan pengubalan wang haram, jika tidak sudh tentulah DoJ boleh terus mendakwa pesalah terbabit dimahkamah US dan merampas harta atau aset berdasarkan akta Pengubalan Wang Haram.

Apabila tiada pilihan DoJ mengunakan mengunakan keadah saman sivil bagi merampas aset-aset yang disyaki hasil dari jenayah tersebut. Saman sivil ini tidak memerlukan bukti-bukti, cukuplah sekadar dengan aduan awam. Maka si pembawa aduan ini perlulah membawa bukti-bukti tersebut kepada DoJ !

Semua ini hanyalah satu permainan pembangkang yang ingin mengaburi mata rakyat dan cuba merosakan imej Perdana Menteri Dato Sri Najib Tun Razak.

Menurut Peguam Negara,  Tan Sri Mohamed Apandi Ali, Sehingga kini tiada mana-mana siasatan mengaitkan kes sivil dengan Perdana Menteri. DoJ hanyalah membuat ulangan tuduhan lama yang cuba mengaitkan nama Perdana Menteri.

Agak pelik juga apabila DoJ tidak meminta bantuan kerajaan Malaysia dalam usaha mereka menfailkan semula saman sivil yang berkait dengan 1MDB. Ia amat terpesong dan meragukan kata Pengerusi Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim.

Tunku Aziz mensyaki ada sesuatu yang tidak kena kali ini dan bagi beliau ia merupakan suatu cubaan atau konspirasi pihak tertentu menggunakan kuasa asing melalui DoJ walaupun dengan melakukan pertuduhan tanpa mengikut lunas keadilan se­­benar semata-mata untuk menja­tuhkan kerajaan dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

1MDB ini isu dalaman Negara, DoJ tidak boleh bertindak sendiri tanpa melibatkan pihak berkuasa Malaysia. Nampaknya DoJ sendiri tidak mengikut lunas undang-undang seperti yang mereka cuba pertahankan.

Nampak jelas ada agenda pihak-pihak tertentu yang telah cuba menjatuhkan Perdana Menteri tetapi masih lagi gagal hingga hari ini. Walaupun telah berkali-kali dibuktikan Perdana Menteri tiada kaitan dengan fitnah ini, mereka tidak pernah putus asa berusaha untuk menjatuhnya.

Sebenarnya kegilaan pembangkang menyerang 1MDB hanyalah kerana ianya tidak menguntungkan golongan kapitalis haram. Mereka tidak suka kerajaan yang sedia ada membantu rakyat miskin. Selama ini mereka bebas mendapat projek kerajaan dengan memberi suapan kepada pegawai-pegawai kerajaan. Setelah kerajaan bertindak tegas terhadap penerima rasuah, mereka tidak lagi bebas menyapu projek-projek kerajaan secara batil.


No comments:

Post a Comment