Saturday, April 1, 2017

SPRM "SERANG" PEJABAT TARESA.


Selepas "abang" kesayangan Taresa Kok Guan Eng didakwa kerana rasuah dan salahguna kuasa, kali ini giliran Taresa Kok pula disiasat SPRM. Ini kerana beberapa laporan mendesak pihak berkuasa melakukan siasatan berhubung penyelewengan dana Yayasan Anak Selangor (Yawas).

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini menggeledah pejabat Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok di Kuchai Lama di sini hari ini.

Dikatakan beberapa pegawai SPRM dilihat telah "menyerbu" ke pejabat Taresa kira-kira jam 10.30 pagi. Beberapa dokumen berkaitan dengan Yawas diambil pegawai SPRM bagi membantu siasatan berhubung isu ber­kenaan. 

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Azam Baki walaupun mengesahkannya namun beliau tidak mahu mengulas berkenaan perkara tersebut. Lagipun Taresa tiada dipejabatnya ketika pegawai SPRM sampai disana.

Nampaknya laporan yang dibuat oleh beberapa NGO berkenaan salah laku dan penyelewengan Dana Yawas mendapat perhatian SPRM. 

Jelas sekali kebenaran yang telah diperkatakan oleh Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai sebelum ini bahawa pemimpin DAP hanya memikirkan survival politik sempit mereka sahaja. Memberi undi kepada mereka langsung tidak memberi manfaat kepada rakyat. Hanya suka membuat provokasi murahan dan cakap pun tidak serupa bikin. 

Membuat fitnah kepada Perdana Menteri dengan pelbagai tuduhan yang berat sedangkan mereka sendiri terpalit dengan pelbagai skandal yang memalukan parti DAP.  

Justeru itu rakyat Malaysia terutama masyarakat Cina perlu sedar dan jangan lagi termakan dengan hasuatan dan cakap-cakap kosong pemimpin DAP. Mereka hanya ingin mengaut kekayaan untuk peribadi sedangkan rakyat langsung mereka tidak ambil peduli. 

Sebelum pada itu pada 16 Mac lepas, Pengerusi Gabungan NGO-NGO Malaysia, Datuk Seri Jamal Md. Yunos  telah membuat tiga laporan polis dan SPRM  di ibu pejabat SRRM Selangor dengan membawa dokumen yang dikatakan ada bukti penyelewengan dana Yawas oleh Taresa Kok.

Dalam laporan tersebut Jamal mendakwa, waris anak negeri Selangor di kawasan itu sepatutnya diberikan wang khairat kematian berjumlah RM2,500 tetapi mereka terpaksa menunggu berbulan-bulan sehingga jumlah akhir diterima hanya sekitar RM300 hingga RM500.

Dakwanya, wang berkenaan bukan sahaja tidak diterima pengundi Barisan Nasional (BN) malah penyokong tegar pembangkang di kawasan ber­ke­naan yang turut menjadi mang­sa penyelewengan tersebut.

Tambahnya, berdasarkan maklumat ter­dapat penye­leweng­an dan pecah amanah dilakukan oleh ADUN DAP itu yang mencecah nilai berpuluh ribu ringgit de­ngan ratusan anak nege­ri Selangor tidak memperoleh wang tersebut.

Jelas sekali pemimpin-pemimpin DAP tidak boleh diharapkan untuk menjadi wakil kepada rakyat Malaysia. Mereka hanya memikirkan keuntungan peribadi dan politik sempit sahaja. 






No comments:

Post a Comment