Friday, September 30, 2016

MALAYSIA DIIKTIRAF DUNIA



Malaysia sekali lagi mendapat pengiktirafan dunia apabila Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Azharuddin Abdul Rahman dipilih sebagai Presiden Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) pada perhimpunan agung ke-39 yang berlangsung di Montreal, Kanada. Ini kerana penglibatan Malaysia yang aktif dalam ICAO.

Pemilihan Azharuddin Abdul Rahman  itu diumum Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai yang menganggap ia sebagai pengiktirafan kepada Malaysia.


Ketika insiden kehilangan pesawat MH370, yang membawa 239 penumpang dan anak kapal ketika dalam penerbangan ke Beijing pada 8 Mac, 2014, Azharuddin lah  antara pegawai yang sentiasa berhadapan dengan media antarabangsa mewakili Malaysia menjawab semua soalan mereka. 



Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai melahirkan kegembiraannya menerima pengiktirafan ini diatas sokongan aktif dan pernyertaan Malayia dalam ICAO. Dalam pada itu beliau juga turut berpeluang memberi ucapan mengenai hala tuju penerbangan awam global di perhimpunan agung yang sangat berprestij itu.

Ini satu bukti kepercayaan dunia kepada kemampuan dan kekuatan hubungan Malaysia dengan industri penerbangan awam negara lain di seluruh dunia. 

Dalam ucapan itu beliau menekankan akan kepentingan ICAO yang sangat penting bagi memastikan keselamtan , kecekapan dan kemampanan dalam sektor penerbangan awam. Beliau juga melahirkan komitmen Malaysia dalam menyokong inisiatif yang dibawa oleh ICAO ke arah mencapai matlamat tersebut.

Justeru itu Malaysia juga berhasrat  mengemukan pencalonan untuk pemilihan semula kepada Majlis ICAO dengan harapan agar Malaysia dapat terus memberi khidmat dan mampu berperanan serta aktif dalam organisasi antarabangsa itu. 

No comments:

Post a Comment