Sunday, August 28, 2016

SYARIKAT , PENGENDALI KREN PERLU DIBAWA KE MUKA PENGADILAN



Seorang wanita maut apabila keretanya dihempap cangkuk kren pembinaan yang jatuh di Jalan Raja Chulan berhampiran pusat membeli belah Pavilion. Inilah kali admin mendengar tragedi seperti ini berlaku dalam negara. 

Pihak berkuasa perlu menjalankan siasatan dengan segera dan tindakan tegas dikenakan kepada pengendali kren yang cuai ini kerana ia melibatkan kehilangan nyawa. Semua pihak yang terlibat dalam insiden ini perlu bertanggungjawab termasuklah kontraktor yang menjalankan menguruskan kerja dikawasan tersebut.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai melahirkan rasa kesalnya dengan insiden ini dan mahukan pihak yang cuai dikenakan tindakan dan  dibawa kemuka pengadilan. Beliau dalam masa yang sama juga mengucapkan tahziah kepada keluarga mangsa. 

Pengendali kren dan syarikat­nya perlu dibawa ke muka pengadilan dan harus bertanggungjawab. Saya mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa,” katanya menerusi laman Twitter beliau.

   Dalam kejadian tersebut seorang wanita Chin Kong Sing 24, maut ditempat kejadian apabila tersepit dibahagian pemandu apabila. Pengendali kren tersebut dikatakan telah melarikan diri sejurus kejadian tersebut berlaku.

Bertindak dari laporan tersebut, Jabatan Kese­lamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) dengan bekerja­sama dengan pihak polis untuk mengesan pemandu yang melarikan diri itu kerana kemalangan yang berlaku itu dipercayai berpunca daripada kegagalan mematuhi peraturan kese­lamatan. 

Menurut Ketua Pengarah­nya, Mohtar Musri ber­kata, kedudukan kren yang  berope­rasi di luar pagar tapak pembinaan.adalah salah dan  telah melanggar undang-undang kese­la­matan.

Menurut Pengerusi Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara (NIOSH), Tan Sri Lee Lam Thye, kejadian  cangkuk kren jatuh sehingga melibatkan kehilangan nyawa adalah pekara yang serius , hukuman yang berat perlu dikenakan kepada pengendali kren termasuk kontraktor yang terlibat. Undang-undang dan SOP juga perlu diperketatkan agar mereka lebih peka terhadap keselamatan orang ramai yang melalui kawasan pembinaan.





No comments:

Post a Comment