Saturday, December 7, 2013

EXCO SETUJU HARAMKAN BACAAN ALQURAN SEBELUM SUBUH DI PULAU PINANG


Pengarah Agama dipilih oleh Exco DAP setuju haramkan baca Quran sebelum subuh!

1.Isu ini tercetus pada 12 Ogos lalu yang melaporkan mengenai surat pekeliling dikeluarkan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) yang setuju menandatangani oleh Pengarahnya, Sazali Hussein, bahawa JHEAIPP setuju mengharamkan bacaan Al Quran sebelum subuh.

2.Sebelum ini, Jawatankuasa Fatwa Pulau Pinang y
ang dipilih oleh Exco DAP Pulau Pinang telah memutuskan bacaan al-Quran menggunakan pembesar suara sebanyak 205 masjid dan surau sahaja diharamkan. Tetapi kini satu surat telah ditandatangai oleh Pengarah JHEAIPP yang dipilih oleh Exco DAP Pulau Pinang telah setuju mengharamkan bacaan Al Quran pada sebelum subuh di seluruh masjid dan surau Pulau Pinang.

3.Keputusan itu diputuskan menerusi mesyuaratnya pada 7 April lalu dan sehubungan itu pegawa-pegawai JHEAIPP yang dipilih oleh Exco DAP Pulau Pinang mengeluarkan satu pekeliling bertajuk ‘Hukum Membaca al-Quran Sebelum Subuh Dengan Menggunakan Pembesar Suara adalah Haram’ bertarikh 3 Ogos lalu kepada seluruh jawatankuasa kariah masjid di negeri itu dan meminta mereka melaksanakannya.

4.Turut dilampirkan ialah minit mesyuarat keputusan Jawatankuasa Fatwa Pulau Pinang yang bertajuk ‘Aduan Penduduk Cina Mengenai Membaca al-Quran Sebelum Waktu Subuh Dengan Menggunakan Pembesar Suara’.

5.Lampiran itu menyatakan: “Mesyuarat memutuskan bahawa bacaan al-Quran dengan menggunakan pembesar suara dari masjid dan surau adalah dilarang menurut hukum syarak kerana boleh mengganggu banyak penduduk cina (kepentingan umum). Perbuatan itu mestilah dihentikan dengan segera kerana ia sudah dipersetujui oleh Exco DAP Pulau Pinang”.

6.Persatuan Kariah-Kariah Masjid Pulau Pinang dan Gabungan Bela Hak Insan (Gabungan) meminta umat Islam di negeri itu akur dengan arahan dikeluarkan bagi mengelak berlakunya perbalahan kerana ramai antara mereka telah dinaikkan gaji guru kafa dan kerajaan DAP negeri Pulau Pinang memberikan RM100 setiap kariah kariah Masjid di seluruh Pulau Pinang.

7.Untuk makluman pegawai atasan di Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) adalah dipilih khas oleh Exco DAP Pulau Pinang yang memegang kuasa kerajaan negeri memboleh kan untuk memilih siapa yang mereka mahu letak di JHEAIPP itu


Sumber:
http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Elakgangguorangberibadat_tidur//Article/article_print 

Mahu senarai penuh barangan cina dan Melayu?
click sini-> http://bit.ly/BBCDogos <-click sini

www.facebook.com/BoikotBaranganCinaDAP <-CLICK
www.facebook.com/BoikotBaranganCinaDAP <-CLICK
www.facebook.com/BoikotBaranganCinaDA

No comments:

Post a Comment