Wednesday, February 17, 2016

MUDAH JALANI RAWATAN BARAH

Kota BJAni ru: Seorang guru yang menghidap barah darah tahap empat sanggup berulang-alik sejauh 110 kilometer setiap hari dari Bukit Panau, Tanah Merah ke tempatnya bertugas di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Pelagat, Jertih, Terengganu sejak bulan lalu.
Mahani Mohd Nor, 37, yang mengajar mata pelajaran Matematik berkata, sebelum ini dia terpaksa berjauhan dengan suami dan empat anak kerana bertugas di SMK Tebobon, Kota Kinabalu, Sabah selama lima tahun.
Katanya, dia kemudian membuat permohonan untuk bertukar ke Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Tanah Merah, bagi memudahkan rawatan penyakit barah yang mula dikesan pada 2014, namun tiada kekosongan di Kelantan sebelum dihantar ke PPD Besut, Terengganu.
“Setiap hari saya akan bertolak dari rumah dengan memandu kereta seawal jam 6.30 pagi untuk ke sekolah selewat-lewatnya jam 7.30 pagi.
“Walaupun agak jauh dari rumah, namun saya bersyukur kerana dapat pulang ke kampung halaman bersama suami, Che Roslan Che Mahmud, 37, yang bertugas sebagai anggota Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan empat anak yang berusia di antara empat dan 11 tahun biarpun terpaksa berulang alik setiap hari.
“Saya kini tinggal bersama keluarga mentua kerana perlu menjaga mereka yang kini semakin uzur,” katanya di sini, semalam.
Mahani berkata, selepas dipindahkan, ia banyak memberi kemudahan kepadanya untuk menjalani rawatan kimoterapi berkenaan di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian.
“Saya sudah menjalani rawatan kimoterapi sebanyak 10 kali HUSM dan segala ubat dibeli oleh Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pertahanan.
“Besar harapan saya jika saya dapat bertukar ke Tanah Merah untuk memudahkan saya mendapatkan rawatan selain menjaga keluarga,” katanya.

No comments:

Post a Comment