Saturday, February 6, 2016

1.5 JUTA PENUMPANG SEHARI SASARAN PRASARANA 2017



Prasarana Malaysia Bhd (Prasarana) sedang berusaha menaik taraf stesen LRT secara berperingkat-peringkat bagi merubah suasana bagi  pengguna dapat menikmati wajah baru pengangkutan awam kendalaian syarikat tersebut.

Ini merupakan satu usaha berterusan  Prasarana dalam meningkatkan lagi jumlah penumpang yang mengunakan perkhidmatan LRT, monorel dan bas milik Prasarana.

Prasarana berharap sasaran 1.5 juta penumpang sehari dapat dicapai menjelang 2017. Antara tindakan yang telah dilakukan Prasarana ialah dengan membuat sambungan jajaran lalaun LRT Ampang pada Mac 31 dan sambungan jajaran LRT Kelana Jaya pada Jun 30 ini.

Sasaran ini juga mengambil kira faktor MRT yang bakal memulakan operasinya awal tahun depan. MRT yang sepanjang 51 kilometer dari Sungai Buloh ke Kajang mensasarkan jumlah penumpang seramai 400 ribu orang sehari.

Datuk Azmi Abdul Aziz, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif ketika melawat stesen LRT sempena kejayaan Prasarana mencatat satu juta penumpang di Kuala Lumpur berkata,"  Prasarana sedang menaik taraf sebanyak 60 stesen LRT secara berperingkat-peringkat bagi menambahbaik lagi perkhidmatan serta memberi tarikan baru kepada suasana pengangkutan awam. Tidak ketinggalan juga kepada perkhidmatan monorel.

Turut hadir dalam lawatan tersebut ialah Pengerusi Suruhanjaya Pegangkutan Awam Darat (SPAD), Tan Sri Syed Hamid Syed Albar dan Pengerusi Kumpulan Prasarana, Tan Sri Ismail Adam.

Prasarana inigin mewujudkan suasana ceria  kepada pennumpang dengan pelbagai aktiviti sosial seperti menyediakan tempat untuk makan dan minum, bukannya sekadar tempat untuk transit sahaja. Aktiviti seperti ini akan lebih menarik minat orang ramai menikmati perkhimatan yang disediaka oleh Prasarana terutama golongan muda.

Menurut Azmi, Prasarana yakin sasaran 1.5 juta boleh dicapai dalam sehari kerana perkhidmatan Prasarana merangkumi semua yang disediakan seperti bas Rapid di Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Kuatan, LRT dan juga monorel.

Azmi juga turut mengumumkan Rapid Bus Sdn. Bhd. akan membuka satu perkhidmatan bahru di Perak iaitu Rapid Kamunting yang bakal memula operasinya secara rasmi 1 Mac ini.


No comments:

Post a Comment