Tuesday, December 1, 2015

PENYUSUNAN SEMULA RANGKAIAN BAS HENTI-HENTI DI GREATER KUALA LUMPUR (BNR) - KORIDOR JALAN IPOH





Penyusunan Semula Rangkaian Bas Henti-Henti di Greater Kuala Lumpur :-


Hari ini bermulanya satu lagi pembaharuan yang dibuat oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat (SPAD) melaksanakan Bas Rangkaian pembaharuan semula (BNR) bagi perkhidmatan bas henti-henti di Greater Kuala Lumpur mulai 1 Disember, 2015.


Dalam perlaksanaan BNR ini, koridor bas sedia ada  disusun semula ke dalam koridor yang lebih kecil berdasarkan jalan utama utama yang menghubungkan pusat bandar KL. Rangkaian bas dirombak di Greater Kuala Lumpur akan dibahagikan kepada 8 koridor iaitu:

1- Koridor Ampang , 
2- Koridor Cheras, 
3- Koridor Sg. Besi, 
4- Koridor Lama Klang, 
5- Koridor Lebuhraya Persekutuan,
6- Koridor Damansara, 
7- Koridor Jalan Ipoh,
8- Koridor Jalan Pahang.





KORIDOR JALAN IPOH 


Bagi koridor jalan Ipoh, bas yang akan beropersi adalah RapidKL, Selangor Omnibus dan Setara Jaya.  

Bagi Koridor Jalan Ipoh, terdiri dari empat laluan utamanya  iaitu Rawang, Kepong, Sentol dan Gombak. Nombor bas dari 100 - 199.



Terdapat 6 Stesen integrasi yang melalui Jalan Ipoh, iaitu Rawang, Taman Wahyu, Sungai Buloh, Sri Segambut dan Chow Kit yang mana destinasi akhirnya di Medan Pasar Kuala Lumpur. 

Bagi yang tinggal di Rawang, mereka boleh menaiki bas bernombor 105 untuk terus ke Kuala Lumpur. Jika ada yang ingin menukar destinasi ke KLSentral, mereka boleh turun di Stesen Integrasi Taman Wahyu dan menaiki KTM komuter.






ARTIKEL BERKAITAN 




No comments:

Post a Comment