Thursday, December 3, 2015

BOIKOT SATU KESILAPAN , McDONALD'S TIADA KAITAN DENGAN ISRAEL


Pembaca yang budiman, 

McDonalds merupakan satu rangkaian restoran makanan segera yang terkenal di dunia. McDonalds sentiasa mendapat tempat di hati pelanggan dan merupakan pilihan utama mereka disemua peringkat umur, warna kulit, bangsa mahupun agama. Di Malaysia, McDonald's telah beroperasi selama lebih kurang 30 tahun. 

Di negara kita, Mc Donalds dikendalikan oleh Golden Arches Restaurants Sdn. Bhd. atau lebih dikenali sebagai MDonald's Malaysia. Golden Arches Restaurants Sdn. Bhd. telah dianugerahkan lesen oleh Perbadanan MacDonald's Amerika Syarikat pada tahun 1980 bagi mengendalikan rangkaian restoran McDonald's di Malaysia. 

Restoran pertama McDonald's dibuka pada 29 April 1982 di Jalan Bukit Bintang, Kuala Lumpur. Kebanyakan restoran McDonald's dikendalikan oleh francaisi-francaisi tempatan. 

Namun setiap kali berlakunya konflik di Palestin, McDonald's Malaysia selalunya yang akan menjadi sasaran pelbagai fitnah termasuklah kempen boikot McDonald's oleh beberapa organisasi-organisasi tempatan. Antara sebab mereka memboikot McDonald's adalah kerana beberapa dakwaan yang cukup tidak berasas antaranya McDonald's dituduh dimiliki oleh seorang berbangsa Yahudi yang menyokong aktiviti kententeraan Israel di Palestin, seorang yang anti Islam dan anti Palestin. 

Sudah tentu tuduhan ini tidak benar kerana McDonald's bukanlah dimiliki oleh mana-mana individu. McDonald's corporation adalah sebuah syarikat  pegangan awam ( Public Traded Company atau PTC) yang disenaraikan dalam Bursa Saham New York dan mempunyai lebih 1.8 juta pemegang saham. Semua pemegang sahamnya terdiri daripada pelbagai agama, bangsa dan warganegara. Tidak ada seorang pun dari mana-mana individu yang memiliki lebih dari 10 peratus saham.

Bahasa mudahnya, sesiapa sahaja yang mempunyai wang atau dana serta berkelayakan dari segi peruntukan undang-undang boleh menjadi pemilik saham McDonald's. Oleh itu sesiapa sahaja boleh menjadi pemilik (saham) McDonald's samada dia Yahudi, Melayu, Cina atau siapa sahaja. 

Sebagai sebuah syarikat antarabangsa McDonald's telah beroperasi di 120 negara termasuklah negara Islam. McDonald's  mempunyai  pekerja dan pelanggan yang berbilang bangsa, agama dan warganegara sudah tentulah McDonald's sangat menghormati setiap daripada mereka, oleh itu tidak mungkin sama sekali McDonald's terlibat  atau memihak dalam sebarang konflik politik atau agama. 


Jika kita menyelusuri  kempen boikot ini, ianya langsung tidak berpaksikan apa-apa kebenaran. McDonald's Malaysia juga dituduh  memberi sumbangan  Royalty Fees sebanyak 5 % kepada McDonald's Corporation yang mana dari wang inilah kononnya McDonald's Corporation sumbangkan kepada kerajaan Israel.


Perlu kita ketahui dan faham konsep  berkenaan perniagaan francais ini barulah kita faham apa itu Royalty Fees. Secara ringkasnya ianya  merupakan satu hubungan kontrak antara francaisor dan francaisi. Francaisor wajib memberi penyeliaan, bimbingan dan sebagainya. Manakala francaisi pula berkewajipan membuat bayaran berupa laburan dalam jumlah tertentu bagi mendapat kebenaran menguna jenama, bentuk dan sebarang sistem francais dibawah kawalan francaisor. 

Dalam sistem perniagaan McDonald's, Royalty Fees ini dibayar oleh pengusaha dan pemilik (francaisi) cawangan McDonald's diseluruh dunia. Apa yang berlaku McDonald's Malaysia hanya  membayar Royalty Fees kepada McDonald's Corporation.Ini merupakan pekara yang biasa berlaku dalam perniagaan di seluruh dunia. Dan apa yang dikatakan Royalty Fees ini disumbangkan kepada negara Israel untuk membiayai aktiviti keganasan mereka di Palestin  adalah fitnah semata-mata. 




Sebahagian besar pendapatan McDonald's Malaysia digunakan bagi tujuan perbelanjaan dan pembangunan perniagaan. Dan jangan tergejut bahawa hampir 90% francaisi -francaisi McDonald's di Malaysia adalah Bumiputera Melayu Islam ? Jadi kenapa anda perlu memboikot perniagaan saudara anda sendiri ?

Perlu saya tekankan disini, selepas lebih 20 tahun McDonalds bertapak Malaysia, McDonald's mula diterajui oleh orang Melayu Islam. Bukankah itu sesuatu yang patut kita banggakan ? McDonalds juga telah melaksanakan kerja-kerja kebajikan serta melunaskan tanggungjawab sosial kepada rakyat Malaysia. Apa yang lebih patut kita bersyukur dan berterima kasih ialah McDonalds juga telah menyediakan pekerjaan kepada hampir 2000 orang dengan lebih 170 cawangan diseluruh negara. Oleh kerana ia merupakan sebuah perniagaan francais, McDonald's telah membayar cukai yang tinggi kepada kerajaan dalam masa yang sama telah melahirkan  usahawan bumiputera yang maju, bermotivasi dan berdaya saing.

Renung-renung dan fikir-fikirkan.......






No comments:

Post a Comment