Tuesday, September 29, 2015

MANFAAT EKONOMI DALAM HUBUNGAN DENGAN CHINA


Sejarah hubungan perdagangan antara Malaysia dan China bukannya baru. Sejak zaman kerajaan Melayu Melaka lagi hubungan dua hala negara ini sudah terjalin erat. Bermula sejak abad ke-13 lagi. Sejarah panjang ini memperlihatkan hubungan dua hala yang cukup mantap dan memberikan kesan langsung kepada kedua-dua buah negara. 

Kini Malaysia dan China sudah menjadi rakan akrab yang saling menyokong dan mempercayai. Seiring dengan kemajuan yang dicapai dalam hubungan dua hala, kepentingan bersama antara kedua-dua negara akan turut meningkat, dan rakyat juga dapat menikmati lebih banyak manfaat.

 Kerjasama antara China dan Malaysia telah meningkat dengan begitu pesat. Sejak tahun 2008, Malaysia telah menjadi rakan dagang terbesar China di dalam ASEAN selama tiga tahun berturut-turut. China pula menjadi rakan dagang terbesar Malaysia selama dua tahun berturut-turut. Pada tahun 2010, jumlah perdagangan dua hala antara kedua-dua negara ini mencecah 74.2 bilion dolar Amerika, mencatat rekod tertinggi dalam sejarah.

Hari ini Malaysia sekali lagi menjemput China menjalinkan kerjasama bagi mewujudkan "port alliance". Usaha ini bagi  meningkatkan daya saing serta memudah urus keluar masuk kontena memandangkan kedua-dua negara mempunyai banyak pelabuhan antarabangsa. 

Konsep ini bukan sahaja antara kedua-dua negara, malah negara Asean lain juga turut dipelawa menyertainya bagi merancakan ekonomi serantau. 

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata" buat masa ini Malaysia telah mendapat kerjasama daripada China yang telah melabur 40 peratus ekuiti dalam Pelabuhan Kuantan dalam usaha menaik taraf pelabuhan tersebut menjadi sebuah pelabuahan antarabangsa. 

Selain itu sebuah lagi pelabuhan  baru iaitu "Melaka Gateway" juga mendapat sokongan dari China. Pelabuhan Melaka Gateway ini bakal dijadikan pelabuhan antarabangsa baharu yang dapat menerima kontena serta menjadi "cruise terminal" kepada pelancong dari China. 

Terbaru, China dan kerajaan negeri Melaka telah menandatangani perjanjian untuk membuat pelaburan yang berjumlah lebih RM44 bilion yang mana pelaburan ini dijangka bukan sahaja dapat menarik ramai pelancong dari negara tersebut bahkan pelabur-pelabur luar. Ia bagaikan mengembalikan kegemilang kerajaan Melaka sebagai sebuah pelabuhan ternama dunia. 

Semoga hubungan kedua-dua negara terus terjalin dengan baik dan erat  selamanya. 












No comments:

Post a Comment