Tuesday, September 29, 2015

FELDA BAKAL ADA PEMAIN GOLF


Siapa sangka, satu hari nanti Felda akan mempunyai pemain golf terbaik dunia walaupun tidak setaraf Tiger Wood. 

Inilah yang dilakukan oleh FELDA melalui Yayasan Felda dalam usaha mencungkil bakat pemain golf melalui Akademik Golf FELDA (AGF). Boleh jadi satu hari nanti apabila kita pergi ke tanah rancangan Felda, yang kita nampak adalah adalah padang golf selain daripada pokok kelapa sawit. 

Rupa-rupanya AGF telah mengadakan pemilihan sejak Oktober tahun lepas lagi. Perkara ini disahkan sendiri oleh Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad. Pencarian bakat muda ini melibatkan di  enam wilayah Felda dikalangan anak dan cucu peneroka. Siapa tahu anak Felda bakal mengharum nama Malaysia di mata dunia satu hari nanti.

Setahun pencarian bakat ini, akhirnya Felda berjaya mengumpul 62 peserta yang terpilih termasuk 10 pemain wanita menyertai AGF Januari lalu yang dilaksanakan di dua tempat iaitu di A’Famosa Golf Resort Melaka dan Taiping Golf Resort, Perak. 

Semoga hasrat Felda melahirkan pemain golf profesional dan ahli sukan berlatar belakang pendidikan cemerlang menjadi kenyataan.

Tan Sri Isa Samad berkata, AGF  telah melantik Kolej Universiti Islam Sultan Azlan Shah (KUISAS) dalam urusan mengurus dan melatih pelajar. Mereka juga ditawarkan dalam pengajian Diploma Pengurusan Perniagaan dengan semua kos ditanggung oleh  FELDA.

Dalam pertandingan itu, juara milik Muhammad Syahmie Aidi, 18, manakal naib juara Mohd Syafiq Abd Rahman, 18 dan Abdul Fatah Hamid, 20 ketiga. Manakala bagi kategori wanita, Nur Athirah Sa'ari, 19 sebagai juara, Lily Wahidah Abd Wahid, 21 naib juara dan Nor Fateha 19, ketiga. Semua Hadiah di sampaikan oleh Tan Sri Mohd Isa .  Turut hadir, Pengerusi AGF Datuk Mohd Isa Abu Kassim dan Naib Presiden Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGV) Datuk Khairil Anuar Aziz. 


Begitulah bertuahnya menjadi warga Felda, hampir segalanya disediakan demi kemudahan generasi Felda. Semoga warga Felda menjadi contoh warga yang bersyukur dengan nikmat kemudahan yang ada. 


No comments:

Post a Comment