Thursday, July 23, 2015

MEJORITI RAKYAT BERSYUKUR KERAJAAN PRIHATIN

Ada sesetengah orang berpendapat BR1M merugikan wang negara dan sepatutnya digunakan untuk pekara-pekara lain yang kononnya lebih berfaedah, senang cerita ...cakap je lah, korang nak duit tu, banyak pula konanya.
Bayangkan, sejak berkurun yang lalu, setiap kali kita tengok TV apabila Menteri Kewangan membentangkan Bajet tahunan, ahli-ahli parlimen akan menepuk-nepuk meja kelepuk-kelepak.. kelepuk-kelepak..!!! tanda setuju....itu cerita dulu-dulu. Kita dok depan TV sekadar jadi pemerhati saja.
Lepas tu adalah TV3 akan temu ramah dua tiga orang ahli parlimen kerajaan yang sentiasa setuju 100%, betul saja...tak pernah silap, Bajet yang Terrrbaikkkk.... kononnya laa.
Manakala ahli parlimen pembangkang pula, tak payah tanya....semuanya tak baik, tak pernah ada yang baik langsung kerajaan buat untuk dia. Yang baik hanya apabila gaji ahli parlimen naik, itu saja yang diorang setuju pun.
Tapi hari ini, semua rakyat amat teruja hendak mendengar bajet...setiap tahun. Kerana setiap kali Bajet negara dibentangkan di parlimen, ada bahagian untuk masing-masing merasa. Bukan saja ahli parlimen saja yang mengetuk meja kedebuk-kedebak, kedebuk-kedebak.....tetapi Ahli parlimen kedai mamak pun turut sama menepuk meja menunjukkan kegembiraan mereka terhadap bajet yang Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan bentangkan setiap tahun.
Ramai rakyat bersyukur menerima sedikit imbuhan dari kekayaan negara. Sudah tentulah pada awalnya kerajaan tidak memberi dengan jumlah yang banyak, tetapi setiap tahun ada sedikit peningkatan demi peningkatan menandakan bahawa ekonomi kita berada di landasan yang betul.
Bayangkan setiap tahun anggaran RM4.5 bilion kerajaan belanjakan untuk melaksanakan pemberian BR1M untuk 7.9 juta rakyat Malaysia yang layak. sedangkan sebelum ini kita sedikit pun tidak merasainya secara pemberian terus begini. Apalah sangat wang sebanyak RM4.5 bilion setahun yang diberikan kepada rakyat yang memerlukan. Sewajarnya rakyat yang memilih kerajaan ini diberi bantuan dan diringankan sedikit beban mereka terutama kepada mereka yang tergolong dalam golongan miskin dan yang berpendapatan rendah.
Semoga Allah terus memelihara negara dan kerajaan yang telah banyak berjasa kepada rakyat dan tanahair ini dari marabahaya fitnah dan menganugerahi kita pemimpin-pemimpin yang baik lagi beriman.
amiin.