Saturday, January 3, 2015

KOMUNIS 2 - Bintang tiga tunjuk keangkuhan


Pegawai British diterjunkan ke hutan Belantara untuk menjadi pegawai perhubungan kepada kumpulan-kumpulan gerila ini.

Anggota Melayu Force 136 dari seberangan laut pada sesetengahnya digugurkan dari udara ke dalam hutan menggunakan payung terjun dan sesetengah yang lain diseludup dengan kapal selam.

Antara yang mendarat di pantai Semenanjung Tanah Melayu ialah Tun Ibrahim Ismail, pegawai Timbalan Setia Negeri Johor (Johor Military Force) yang pernah menjalani latihan di kolej tentera British di Dehradun, India.Beliau kemudiannya menjadi Panglima Ankatan Malaysia yang ketiga.

Dua pelajar Melayu dari Kedah berkelulusan kejuruteraan di England turut terjun ke dalam hutan. Mereka ialah Mohamad Yusof, anak Melayu pertama menjadi pengarah Jabatan Kerja Raya (JKR) Persekutuan dan Abdul Hamid yang kembali ke Kedah untuk menyertai jabatan yang sama.

Tun Hussein Onn juga berkhidmat dalam Tentera British India. Semua pasukan gerila ini bersiap sedia menunggu kedatangan tentera Bersekutu bagi menawan semula Tanah Melayu.

Tentera Bersekutu telah merancang Operasi Zipper yang membabitkan kira-kira 100,000 anggota. Ketika pasukan penggempur itu belayar ke Tanah Melayu, Hiroshima dan Nagasaki dibom lalu memaksa Jepun menyerah kalah pada 16 Ogos 1945.

Sebaik sahaja berita kekalahan Jepun tersebar, gerila Cina mula berubah sikap.  Mereka keluar dari hutan dan merampas beberapa buah balai polis di pendalaman dan dengan bongkak mendakwa Tanah Melayu kini di bawah pemerintahan mereka.

Ini mencetuskan pertempuran dengan penduduk kampung yang mereka tuduh bersubahat dengan tentera Jepun. Lebih 2,400 orang Cina, India dan Melayu dibunuh oleh gerila Cina.

 Perang habis-habisan di antara pengganas Cina dan orang Melayu berjaya dielakkan apabila tentera British yang mendarat di Selangor dan Pulau Pinang serta-merta dikerahkan ke kawasan-kawasan dimana tercetus ketengangan antara orang Melayu dengan Cina.

Pegawai perhubungan British yang sebelum ini bekerjsama dengan gerila Cina bejaya meyakinkan mereka agar keluar dari hutan dan meletakkan senjata. Di Alor Setar, gerila yang lengkap berpakaian seragam meletakkan senjata di padang berhampiran istana lama, bersebelahan sekolah Jepun. 

Namun, British menyedari sejumlah besar senjata api yang dibekalkan kepada mereka tidak diserah balik. 

Inilah kesilapan besar yang diulangi di merata dunia selepas itu, yakni membekalkan senjata berat dan melatih sekutu yang berpaling tadah menjadi musuh.

Sebenarnya mereka kurang percaya kepadsa British yang sedar perisytiharan secara terbuka niat PKM untuk memerintah Tanah Melayu.

Bersambung.....

No comments:

Post a Comment