Thursday, February 6, 2014

UMNO ke lesapkan 300 ribu...???

Bekas pembantu khas Ahli Parlimen Seputeh menuntut wakil rakyat itu memberi penjelasan berhubung dakwaan penyelewengan membabitkan wang sumbangan berjumlah RM300,000 dan pembelian figura kungfu yang digunakan semasa kempen Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) lalu.
Bekas pembantu terbabit, Tan Chee Chong berkata, Ahli Parlimen DAP itu perlu memberitahu ke mana wang RM300,000 dan menjelaskan mengenai cek bernilai RM40,000 yang ditandatangani bekas Pengerusi Perhubungan Parlimen Seputeh, Wong Choo Chieng untuk pembelian figura tersebut.
"Sebelum PRU-13, ahli parti Bahagian Seputeh telah mengambil cek yang ditandatangani Choo Chieng untuk membeli figura yang berharga RM6 setiap unit.
"Kalau benar ada orang menaja pembuatan figura mini berkenaan, beliau perlu menjelaskan siapakah mereka kerana Choo Chieng sudah mengakui ada menandatangani cek tersebut," dakwanya dalam satu sidang akhbar di sini hari ini.
Dakwa Chee Chong, figura berkenaan dikatakan dibeli daripada pembekal dengan harga RM6 sebelum dijual pada harga RM20 untuk mencari dana sempena PRU-13.
"Figura itu kononnya membawa mesej yang menyatakan Ahli Parlimen itu mahu melawan rasuah tetapi siapa yang mengamalkan rasuah sekarang.
"Jika dilihat, keuntungan yang dicapai dalam penjualan itu mencecah lebih RM100,000, tetapi ke mana wang berkenaan, mengapa tidak dimasukkan dalam akaun parti dan apabila ditanya beliau menyatakan figura itu ditaja pula, mana satu yang betul," dakwanya.
Sementara itu, Choo Chieng yang juga bekas Pengerusi DAP Cawangan Seputeh berkata, beliau terpaksa membersihkan namanya ekoran dakwaan beberapa akhbar berbahasa Cina mengenai penglibatan beliau dalam salah laku dan pecah amanah dalam parti.
"Saya tidak pernah menandatangani cek bank AmBank dengan seorang yang lain bernama Peter Seen Sai Hoe seperti yang didakwa Bendahari PRU Seputeh, Ng Yoot Kuen menerusi laporan akhbar berkenaan.
"Saya juga tidak mengetahui bahawa figura kungfu tersebut ditaja oleh pihak lain namun masih mengingati cek yang ditandatanganinya untuk tujuan pembelian daripada pembekal," katanya yang melepaskan kesemua jawatan dalam parti itu November lalu.
Dalam pada itu, Teresa Kok ketika dihubungi Utusan Malaysia menafikan dakwaan itu dan menyatakan semua perbelanjaan membabitkan wang sumbangan RM300,000 itu telah diaudit oleh firma perakaunan yang dilantik iaitu Ecolvis AHL Chartered Accountant.
"Saya meminta pihak-pihak yang berterusan tidak berpuas hati untuk menjatuhkan imej saya agar membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana semua kerja-kerja audit telah dilakukan dan kami memiliki bukti tersebut," katanya.
Pada masa sama, beliau turut memberitahu tindakan Choo Chieng itu ekoran perasaan tidak berpuas hati akibat tidak dilantik sebagai pengurus kempen kawasan Seputeh pada PRU-13.


No comments:

Post a Comment