Tuesday, May 14, 2019

AKUILAH KITA BERMASALAH

Bull Run yang terjadi masa pasca 2008 adalah wayang . Pelabur diulit dengan wayang kerajaan bahawa ekonomi Malaysia berada pada paras terbaik .

Adakah ini benar ?

Jom kita tengok satu persatu .

Pasca subprime krisis - 2008-2014 .

Time ni , Federal Reserve menurunkan interest rate sampai ke paras sifat . Ini untuk stimulate ekonomi US yang terkesan teruk akibat daripada subprime krisis .

Bila interest rate 0 , duit literally jadi murah . Bila duit murah pelabur ambil kesempatan dengan membeli segala macam jenis aset . Akibat dia semua aset naik harga gila2 dan pasaran saham Malaysia tidak terkecuali .

Pasaran saham Malaysia mencatatkan “ World longest bull run “ . Adakah ini disebabkan pelabur tertipu dengan wayang kerajaan terdahulu ? Tidak . Kerajaan pada masa itu telah memperkenalkan pakej stimulan ekonomi berjumlah lebih RM60billion untuk merangsang balik pertumbuhan ekonomi . Time ni kerajaan berbelanja banyak . Banyak mega projek diperkenalkan time ni . So pelabur luar nampak outlook company Malaysia cerah disebabkan perbelanjaan kerajaan .

Ingat - Govt spending is private income ( Perbelanjaan kerajaan adalah pendapatan swasta ) .

Disebabkan ini Pelabur luar membanjiri pasaran kita . Pelabur membeli sesuatu aset disebabkan future value not current value . So bila pelabur membanjiri pasaran kita , dia tengok kepada future prospect dan future prospect kita cerah disebabkan kerajaan berbelanja .

Harus kita ingat lepas kerajaan banyak berbelanja , Kerajaan memperkenalkan langkah konsolidasi fiscal . Kerajaan berjaya mengurangkan deficit fiskal tanpa perlu mengacau perbelanjaan negara . Langkah ini dipuji oleh banyak pihak termasuk bank dunia dan IMF . Apa langkahnya ? Kerajaan bundlekan hutang berharga dan jual kepada pelabur . Beban hutang kerajaan berkurang .

Pada tahun 2014 apa yang terjadi ?

Kejatuhan harga minyak . Bila harga minyak jatuh , pelabur mula risau akan kemampuan kerajaan untuk berbelanja . Ini disebabkan kita adalah negara yang mempunyai kebergantungan yang besar dengan harga minyak sebab itu merupakan antara sumber pendapatan terbesar negara .

Atas sebab kerisauan pelabur tentang kemampuan kerajaan berbelanja , pelabur mula menjual saham2 milikan mereka . Sekali lagi pelabur membeli atau menjual atas sebab future value . Bila kerajaan kurang kuasa berbelanja atas sebab kekurangan pendapatan , outlook Malaysia malap .

- Kerajaan kurang berbelanja , pendapatan swasta berkurang .

Bila pendapatan swasta berkurang , future earning dijangka akan berkurang dan atas sebab itu pelabur mula menjual saham2 milik mereka sebab future value dah tiada .

Ini ditambah lagi dengan Federal Reserve nak naikkan interest rate . Bila Fed Reserve naikkan rate , USD mula mengukuh berbanding MYR . Untuk mengelakkan forex loss , pelabur lagi rancak menjual . Atas sebab itu , Index melakukan terjun tiruk .

Kerajaan menyelesaikannya dengan memperkenalkan GST . Pada 1 April GST diperkenalkan . Bila GST diperkenalkan kantung kerajaan penuh kembali . Bila kantung kerajaan penuh , kerajaan ada kemampuan berbelanja . Bila ada kemampuan berbelanja , pendapatan swasta meningkat . Disini pelabur mula nampak future value . Atas sebab itu pelabur membanjiri kembali market Malaysia . Jadi index naik balik .

2015 - 1MDB .

“Scandal” 1MDB mula meletup time ni . Kenapa meletup ? Sebab ada kemungkinan bond default . Kemelut antara IPIC dan 1MDB . Atas sebab itu pelabur mula menjual aset mereka di Malaysia sebab implikasi bond default sangat besar . Kerajaan pada masa itu memperkenalkan Rationalisasi hutang 1MDB . Pelabur nampak tindakan proaktif kerajaan untuk menyelesaikan hutang 1MDB boleh mengelakkan daripada bond default .

Atas sebab itu 2017 , bull run bermula kembali dan index melonjak ke paras tertinggi 1896 . Time ni banyak juga projek mega diperkenalkan - ECRL , MRT3 , LRT3 ( i stand corrected on this ) . Bila perbelanjaan meningkat , pendapat swasta bertambah . Atas sebab itu pelabur masuk market macam orang gila . Mereka menjangkakan jika kerajaan BN menang akan lebih banyak projek akan diperkenalkan .

Selepas Pilihanraya .

Pasaran saham jatuh , ini normal akibat dari pertukaran pemerintah . Bila kerajaan bertukar , polisi berubah . Jadi pelabur mula menjual pegangan mereka dan tunggu apa dasar yang ingin dibuat . Index jatuh sampai bulan 7 . Lepas bulan 7 index naik bila pelabur mula nampak apa yang kerajaan nak buat . Langkah fiscal tightening , penjimatan kos dan sebagainya .

Tak lama . Lepas tu pelabur mula perasan kerajaan ni sembang , diorang mula jual balik . Sebab apa ? Sebab perbelanjaan projek kurang , fiscal consolidation tak jadi apa , GDP revise ( direndahkan lagi ) , Current account surplus tapi makin berkurang , tiada proactive measure dalam kerajaan nak absorb global economic climate .

Tidak dinafikan trade war ada bagi kesan juga kepada kejatuhan . Bila iklim pasaran dunia tidak menentu dan ditambah pula dengan keadaan ekonomi lokal yang juga tidak bagus . Index kita kena double blow . Kesan dia ? Index kita jatuh paling teruk dan the only loser dalam Asia .

Kesimpulannya , pelabur tidak tertipu mahupon diulit oleh wayang kerajaan terdahulu . Berhentilah menyalahkan semua pihak . Itu tidak menyelesaikan masalah . Meh sini saya bagi u satu tips macam mana nak selesaikan masalah .

UNTUk MENYELESAIKAN MASALAH KITA KENA MENGAKU YANG KITA ADA MASALAH .

Kalau taknak mengaku kita bermasalah , sampai bila2 masalah itu tidak akan selesai .

No comments:

Post a Comment