Saturday, November 11, 2017

PULAU PINANG DILANDA BENCANA - BILA KIT SIANG NAK PECAT ANAKNYA ?




Ada sesiapa dengar Lim Kit Siang kecam Kerajaan DAP Pulau Pinang diatas kelalaian dan kerakusan mereka mentadbir Pulau Pinang ? Tak ada ! Sekali pun tak ada. Sedangkan apabila berlaku kebakaran di Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di Jalan Datuk Keramat bulan Sepetember lepas, belum sempat habis siasatan dilaksanakan, kit Siang terus menyerang Tan Sri Noh Omar dan kerajaan  kononnya bertanggungjawab diatas kematian lebih 20 pelajar Tahfiz. 

Semasa Pulau Mutiara itu di bawah pentadbiran Barisan Nasional, Ketua Menterinya Tan Sri Dr Koh Tsu Koon hanya meluluskan empat projek di Tanjung Bunga berbanding DAP yang meluluskan  10 kali ganda projek dikawasan tersebut tanpa memikirkan keadaan tanah dan keselamatan rakyat di kawasan tersebut. 

Kit Saing pada ketika itu bukan main lagi mengkritik dan memperli Ketua Menteri Pulau Pinang agar tidak menjadikan Pulau Pinang seperti Venice, kononnya memikirkan banjir yang tak terkawal, kononnya berdasarkan pembangunan tak terkawal. Jangan sampai Pulau Pinang tenggelam , sindir Kit Siang pada Koh Tsu Koon dahulu. 

Namun selepas anaknya Lim Guan Eng menjadi Ketua Menteri, Kit Siang terus jadi bisu. Bencana runtuhan tanah di Tanjung Bungah yang mengorbankan 11 nyawa pun dia tak berani keluarkan apa-apa kenyataan. Sepatutnya dia suruh anaknya letak jawatan sepertimana yang diperkatakannya kepada Tan Sri Noh Omar. 

Sikap Kit Siang yang diam diri ini kita tak heran sangat pun, sudah pastilah dia akan membela habis-habisan anaknya itu. Itu sahaja negeri yang DAP boleh buat untung. Walaupun sejak DAP mentadbir Pulau Pinang dilanda banjir yang begitu luar biasa teruk. 

Semua ini kerana kerakusan mereka menjarah bukit bukau sampai gondol, pembersihan hutan secara haram, penambakan tanah untuk projek dasar laut dan  pencemaran udara.  Paras banjir kali ini cukup membimbangkan, iaitu separas dada. Paling tinggiyang pernah dicatatkan ialah para pinggang, iaitu ketika banjir pada tahun 1998. 

Nampaknya ramalan Kit Siang benar, pembangunan yang tidak diuruskan dengan amanah dan telus akan membawa bencana besar kepada Pulau Pinang. 

No comments:

Post a Comment