Tuesday, October 24, 2017

KERAJAAN DAP PULAU PINANG DEGIL , TAMAK HALOBA




Tamak haloba, degil dan ego ...itulah yang sesuai digambarkan kepada kerajaan DAP Pulau Pinang berikutan berlakunya kejadian tanah runtuh di Tanjung Bungah, Pulau Pinang yang mengakibatkan 11 nyawa melayang. 

Degil dan keras kepala - kerana sebelum itu Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar telah menolak permohonan pemaju untuk membina projek kediaman  dikawasan tersebut kerana lokasi tersebut amat berdekatan dengan Tapak kuari. 

Sedar akan kesalahan mereka, dua exco negeri iaitu Chow Kon Yeow dan Dato Maimunah Mohd Shariff,  Datuk Bandar Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP), tiba-tiba cuba menyalahkan pula Jabatan Alam Sekitar (JAS) bahaAS telah meluluskan dua projek yang hampir dengan kuari tersebut sebelum ini.


Memang betul JAS meluluskan dua projek tersebut, tetapi projek - projek terebut hanya berketinggian 3 dan 5 tingkat sahaja dan itu pun terletak di tanah rata dan tidak bercerun. 

Sedangkan tapak projek yang mereka laksanakan kali ini terletak betul-betul di sebelah Teik Granite Quarry. Sudah lama kuari tu beroperasi - sejak tahun 1960 an lagi. Sebab itulah Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar menolak permohonan pemaju untuk membina projek kediaman di kawasan berkenaan. 

Dalam tragedi sabtu lepas, kejadian tanah runtuh itu dilapor berlaku lebih kurang pada jam 9:00  pagi  ketika sekumpulan pekerja binaan sedang menjalankan kerja di bahagian bawah tanah bangunan yang sedang dibina itu. 

Tragedi ini telah mengorbankan 11 nyawa manusia, dan Ketua Menterinya, Lim Guan Eng dengan senang lenang menyatakan ianya hanyalah kemalangan di tempat kerja. Senang sungguh Ketua Menteri selesaikan masalah. 

Sudah lama penduduk di sekitar itu membantah projek berkenaan, namun kerajaan DAP Pulau Pinang buat pekak sahaja. ADUN Tanjung Bungah Teh Yee Cheu yang amat tidak disukai oleh Lim Guan Eng pun turut sama membantah projek ini. Menurutnya sejak tiga tahun lepas lgi dia suda membuat bantahan menerusi pelbagai saluran termasuk di persidangan Dewan Undangan Negeri dan menulis kepada kerajaan negeri tetapi kerajaan negeri pimpinan Lim Guan Eng tetap degil meluluskan projek berkenaan dan kini hasilnya mengorbankan 11 nyawa manusia. 

Menurut Teh Yee Cheu lagi, bukan projek itu saja- ada lagi  tiga projek perumahan di lereng bukit sedang dijalankan   termasuk10  projek perumahan di lereng bukit di kawasan berkenaan yang dalam proses diluluskan oleh kerajaan negeri, semua projek ini berisiko berhadapan dengan tanah runtuh. 

Sikap tamak pemimpin kerajaan DAP Pulau Pinang telah menyebabkan nyawa manusia terkorban, entah apa lagi selepas ini keroskaan yang mereka akan buat ? Rakyat perlu bertegas sebelum Pulau Pinang di rosakkan oleh pemimpin-pemimpin yang korup dan tidak amanah seperti pemimpin DAP. 




No comments:

Post a Comment