Tuesday, September 19, 2017

LIM KIT SIANG TAHU TAK DIA YANG MINTA RCI ?



Rakyat Malaysia semakin hari semakin pelik dan bingung dengan perangai pembangkang. Mereka ingin pemimpin negara ini bebas, berintegriti, amanah dan telus, tetapi mereka sendiri di kerana rasuah, pecah amanah dan salahguna kuasa. Mereka ingin akhbar bebas, tetapi mereka sendiri sekat media masa yang mereka tidak suka.

Mereka yang memohon RCI daripada kerajaan, apabila kerajaan tunaikan mereka pula menuduh kerajaan  sengaja ingin kenakan mereka. Sebenarnya apa masalah mereka ni ?



Vateran DAP, Lim kit Siang hari ini tak boleh menyalahkan kerajaan kerana Suruhanjaya Siasatan Untuk Menyiasat  Kes Kerugian Akibat Urus Niaga Mata Wang Asing oleh Bank Negara Malaysia (BNM) sekitar 1990-an (RCI FOREX)  dibuat atas desakkan beliau juga.

Ketua Penerangan UMNO Malaysia, Tan Sri Annuar Musa pernah menjelaskan tentang perkara ini.  Menurutnya pemimpin DAP tersebut pernah membangkitkannya dua kali, kali pertama pada tahun 1994 dan  kali ke dua pada 2006, ketika dia berucap dalam Parlimen menuntut Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) diadakan. 

Semalam ketika diminta di beri keterangan berkenaan kerugian sebenar yang diamali oelh Bank Negara (BNM), Tun Dr. Mahathir menjawab beliau tidak tahu jumlah kerugian sebenar yang di alami oleh BNM. Menurutnya  Datuk Seri Anwar dan Tan Sri Clifford Francis Herbert melaporkan secara LISAN kerugian adalah sekitar 5 bilion.

Memang amat mendukacitakan apabila mendengar penjelasan bekas Perdana Menteri Malaysia yang keempat ini. Sebagai Perdana Menteri ketika itu beliau tidak sewajarnya memberi kenyataan TIDAK TAHU kepada  pertanyaan RCI. Ini jelas menunjukkan ada sesuatu yang cuba disembunyikan. Andai kata pun kerugian itu RM5 bilion, ia tetap satu jumlah yang amat besar ketika itu.  Bayangkan apa yang rakyat boleh dapat dengan 
RM5 bilion ? Apatah lagi kita tahu jumlah kerugian sebenar ialah RM30 bilion. Gilalah jika sebagai Perdana Menteri  beliau tidak tahu. 

Dan yang lebih pelik, bekas menteri Kewangan ketika itu,  Tun Daim Zainunddin menyatakan beliau tidak tahu  menahu penglibatan BNM dalam urusniaga pertukaran mata wang. Sebagai Menteri Keewangan ketika itu adalah tidak munasabah beliau tidak tahu menahu tentang perkara ini. Bukan kecil nilainya, sangat besar dan tidak ada  negara yang sanggup buat perkara yang resikonya begitu besar. 

Daim dalam kenyataannya menyatakan dia tidak mengetahui BNM menjalankan urusan pertukaran wang asing  kerana perkara itu tidak dimaklumkan kepada beliau dan beliau pun tidak bertanya kepada bank pusat BNM.  Pelik semakin pelik, bagaimana mungkin Daim sebagai Menteri Kewangan tidak mencampuri urusan BNM, sedangkan BNM  perlu memaklumkan kepadanya setiap urusan, apatah lagi sejumlah duit yang cukup besar. 

Nampaknya masing-masing cuba menutup lobang sendiri, namun selama mana mungkin mereka mampu  menutup bangkai yang sudah membusuk. Segala bukti semuanya berada di dalam tangan. 

Jelas sekali kebijaksanaan Perdana Menteri meletakkan keempat-empart sekawan dalam kandang RCI. Kita  hanya menunggu siapa dulu yang akan membuka langkah menikam kawan. Memandangkan mereka semua  mempunyai rekod pernah mengkhianati kawan, rasanya tak lama lagi mereka akan berperang sesama sendiri.

Kita tunggu dan lihat, pakatan caca marba ini berkecai. 

No comments:

Post a Comment