Tuesday, February 21, 2017

KHASIAT ISTIMEWA BAWANG MERAH



Bawang merah menjadi antara perencah makanan yang utama dan memainkan peranan utama sebagai penyedap makanan dalam hampir semua masakan melayu.

Menurut sejarah, bawang merah merupakan tanaman tertua dalam salasilah budaya tanaman. Dalam catatan Yunani kuno, terbukti bahwa sejak 4000 tahun silam bawang merah telah disebut-sebut. Pada perkembangan selanjutnya bawang merah merebak kekawasan Eropah Barat, Eropah Timur, Spanyol, Amerika Serikat, kemudian ketimur jauh dan Asia selatan, dan akhirnya sampai kebumi Nusantara ini.

Bawang merah boleh tumbuh didataran rendah atau ketinggian sekitar 30 meter diatas permukaan laut, suhu udara untuk tanaman bawang merah adalah 25-30 darjah Celcius, kelembapan sederhana dan cukup sinaran matahari.





Bermanfaat sebagai pengganti ammonia
Aroma yang dimiliki bawang merah sangatlah menusuk hidung, merangsang darah, fungsi pernafasan, dan fungsi saraf. Hal ini dapat membantu dalam pemberian pertolongan pertama pada seseorang yang pengsan atau tidak sedarkan diri.

Membunuh Kuman di Mulut
Bawang merah sering digunakan untuk mencegah kerosakan gigi dan jangkitan mulut. Mengunyah bawang mentah untuk 2 hingga 3 minit mungkin boleh membunuh semua kuman yang ada di kawasan dalam mulut.

Rawatan untuk Penyakit Jantung 
Bawang merah membantu dalam penipisan darah, yang seterusnya menghalang sel - sel darah merah dari tumbuh dan menebal. Sel darah merah yang membeku boleh menyebabkan gangguan jantung atau penyakit kardiovaskular.

Rawatan untuk jerawat 
Jus bawang merah dicampur dengan madu atau minyak zaitun dikatakan rawatan terbaik untuk jerawat.

Rawatan untuk Batuk 
Mengambil jus bawang merah dan madu boleh menyembuhkan sakit tekak dan gejala batuk.

Digunakan sebagai penghalau Serangga 
Kita boleh juga menggunakan jus bawang merah untuk mengurangkan rasa sakit yang disebabkan kerana gigitan/ sengatan lebah. Jus segar bawang merah atau pes boleh digunakan untuk aplikasi luaran untuk gigitan serangga dan sengatan kala jengking.

Meningkatkan daya Seks
Bawang merah dikatakan dapat meningkatkan dorongan untuk kehidupan seksual yang sihat.

Meredakan Sakit Perut
Bawang merah mempunyai sifat anti - keradangan dan anti - bakteria yang memberikan bantuan untuk sakit perut dan sindrom gastrik berkaitan.



Read more: http://www.aynorablogs.com/2014/04/khasiat-bawang-merah-untuk-kesihatan.html#ixzz4ZHom16lG

No comments:

Post a Comment