Tuesday, February 14, 2017

BUS ACADEMY : MELAHIRKAN PEMANDU BAS TERLATIH






Bagi melahirkan pemandu bas yang beretika, cekap dan amanah dalam menjalankan tugas, Rapid BaS KL membuka Akedemi Bas Rapid kepada umum dan kepada pihak yang berminat untuk menjadi pemandu bas. Dalam pada itu dapat melatih mereka yang berminat mejadi pemandu bas dalam masa yang sama dapat menyelesaikan masalah kekurangan pemandu bas. 

Sebenarnya akedemi ini telah beropersi sejak 2012 lagi, tetapi ketika itu ia hanya bertujuan untuk kegunaan dalaman syarikat sahaja bagi tujuan latihan, namun kemudahan ini telah dibuka kepada umum sejak November tahun lalu kepada orang ramai. 

Pemandu bas bukan dilatih mengendalikan bas sahaja tetapi juga memastikan mereka mempunyai kemahiran tertentu seperti perkhidmatan pelanggan. Mereka yang siap sedia terlatih mampu menjana pendapatan sehingga RM4000.

Terdapat juga rancangan untuk memperkenalkan kelas bahasa Inggeris perbualan jadi pemandu  mampu untuk menyambut pelanggan dan bersedia berkomunikasi dengan baik serta dapat membantu pelancong asing.

Ketua akademi berkenaan, Jaslino Mohamed Yusoff berkata mana-mana pengusaha bas, persatuan atau individu yang berminat dalam Akedemi Bas untuk dilatih menjadi pemandu bas boleh menghubungi mereka. Syarikat telah menentukan penanda aras tersendiri bagi tujuan latihan kepada kapten bas yang bernaung di bawah syarikat itu.

Semua ini tersedia menanti mereka yang berminat. Mereka yang berminat dalam kerjaya ini boleh memulakan persediaannya disini. Mesej yang ingin disampaikan adalah jelas, mereka tidak hanya akan menghabiskan masa didalam bas, ada laluan untuk kerjaya seterusnya. 

Malaysia kini dalam proses mentranformasikan perkhidmatan pengangkutan awam termasuklah perkhidmatan bas. Malaysia sedang mengubah pemandu bas ke satu profesion yang dihormati, dengan membawa standard sepadan dengan mereka di negara-negara maju.

Sebenarnya Malaysia dan juga rantau ini berhadapan dengan masalah kekurangan pemandu bas dalam negara. Contohnya negara Singapura, mereka terpaksa mengambil warga asing sebagai pemandu bas di negara tersebut. Bahkan anak muda Malaysia pun tidak berminat ditawarkan sebagai pemandu bas di Singapura.

Bagi Malaysia kita sebolehnya tidak mahu masalah ini menjadi lebih meruncing, oleh itu kita membuat profesion ini kelihatan menarik untuk golongan muda. Sebagai pemulaaan kita membuat penjenamaan semula profesion ini daripada pemandu bas kepada Kapten Bas. 

Proses untuk menjadikan lelaki dan wanita ke dalam mereka yang mampu menyediakan perkhidmatan sterling, berlaku di kemudahan yang dibina dikendalikan oleh Rapid Bus Sdn Bhd, anak syarikat Prasarana Malaysia Bhd.

Prasarana merupakan pengendali pengangkutan awam terkemuka di negara ini dengan beratus-ratus bas di Lembah Klang, Pulau Pinang dan Kuantan.

Dipanggil Akademi Bus, ia bermula sebagai jabatan latihan Bas Rapid ', sebelum keputusan dibuat untuk menaik taraf untuk menjadi akademi lima tahun lalu.

                                                                                                                                                



No comments:

Post a Comment