Sunday, November 27, 2016

RUU 355 : MCA SOKONG JIKA KERAJAAN BAWA




Ramai dari kalangan rakyat salah faham berkenaan kenyataan Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkenaan pindaan RUU 355. Beliau berkata, sebenarnya ada salah faham berkenaan pendirian MCA mengenai pakara ini (RUU 355).

Beliau berkata parti itu tidak akan menyokong Rang Undang-undang Persendirian. Kita tidak boleh menyokong. Bagaimanapun MCA hanya akan menyokong jika ia dibawa oleh kerajaan.

MCA pada masa yang sama turut merasakan RUU berkenaan bertentangan dengan semangat perlembagaan persekutuan.  "Saya rasa terdapat banyak salah faham, mengatakan bahawa kita menentang rang undang-undang. Kami hanya mahu ia dilaksanakan mengikut perlembagaan."

"Ini penting untuk mengekalkan semangat perlembagaan negara kita. Oleh itu, apabila rang undang-undang yang tidak mengikut semangat perlembagaan, kami berharap ia akan diperbetulkan, "katanya.

Liow, yang juga Menteri Pengangkutan, telah dilaporkan berkata bahawa parti akan menentang rang undang-undang kerana ia disifatkan sebagai bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan dan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu.


Sebelum pada itu Pardana Menteri, Datuk Seri Najib juga berkata  beliau telah menjelaskan kepada parti-parti komponen BN bahawa pindaan RUU berkenaan bukanlah undang-undang hudud. Perdana Menteri juga menjelaskan ia merupakan peningkatan jumlah hukuman tertakluk kepada kesalahan tertentu ianya dalam bidang kuasa mahkamah syariah dan hanya melibatkan orang Islam sahaja. 

Beliau juga berkata bahawa masyarakat Cina amat terganggu dengan rang undang-undang itu yang dilihat untuk membuka jalan bagi pelaksanaan hukuman hudud bagi kesalahan jenayah yang dilakukan oleh orang Islam.



Sementara itu, Ketua Pemuda MCA, Chong Sin Woon ketika ditanya wartawan berkenaan RUU 355 berkata, RUU 355 secara teknikalnya bukanlah undang-undang hudud, kerana untuk melaksanakan hudud memerlukan sokongan 2/3 mejoriti. Beliau menegaskan MCA tidak menentang Islam cuma mahu semua pihak menghormati perlembagaan negara sebagai undang-undang tertinggi negara. 

No comments:

Post a Comment