Tuesday, September 27, 2016

TITP : PEMANDU TEKSI DISARAN AGAR DAFTAR SEGERA


Masanya sudah tiba untuk pemandu teksi membebaskan diri mereka dari belenggu yang menjerut leher mereka hari ini. Pemandu teksi yang telah bebas menjelaskan bayaran teksi mereka, Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat (SPAD) mengalakkan mereka mendaftar dengan SPAD.

Mereka boleh mendaftar untuk proses memohon mendapatkan permit persendirian / individu. Pekara ini ditegaskan sendiri oleh CEO SPAD, Mohd Azharuddin Mat Sah. 

Inilah langkah yang diperkatakan dahulu oleh kerajaan bagi  membantu pemandu-pemadu teksi  di bawah Program Tranformasi Industri Teksi (TTIP). Inilah satu usaha kerajaan bagi membebaskan pemandu teksi dari terbelenggu bekerja untuk orang lain. 

Selama ini pemandu teksi sering terbeban untuk membayar sewa harian yang tinggi  dan membebankan. Ini juga yang menjadi punca rungutan mereka selama ini. Inilah masanya untuk mereka membebaskan dari belenggu pemilik teksi permit teksi yang membelit mereka selama ini.

Jika dahulu pemandu teksi perlu membayar RM55 ke 60 sehari ( kereta proton Pesona) kepada syarikat pengusaha teksi, bermakna pemandu teksi telah membayar dua kali ganda dari pasaran kereta tersebut. Jika pemandu teksi ingin meneruskan teksi tersebut setelah memiliki kenderaan tersebut, dia perlu membaya RM30 sehari kepada syarikat yang mempunyai lesen operasi. Ia bermakna pemandu teksi tersebut perlu membayar RM900 sebulan yang mana ia tetap membebankan pemandu teksi. 

Kerajaan telah membantu pemandu teksi dengan menganjurkan program 'seed money' sejumlah RM 5,000 untuk membantu pemandu teksi membeli kereta baru untuk dijadikan teksi. Walau apapun kenderaan yang dipilih ia mesti mempunyai 3 bintang sejajar denhan peraturan New Car Assessment Program (NCAP)." kata Azharuddin lagi

Dengan kaedah baru ini diyakini dapat memberi kelegaan kepada kira-kira 63% pemandu teksi yang terikat dibawah sistem pajak.


Selepas dengan bermacam-macam bantuan yang kerajaan berikan ini pemandu teksi yang "banyak bunyi" lagi maka lebih baiklah pergi cari kerja lain. Hidup ini kenalah berusaha  bukan nak mengharapkan bantuan sahaja. Jika orang lain boleh berjaya dengan menghadapi pelbagai rintangan kenapa tidak anda ? 




No comments:

Post a Comment