Wednesday, September 28, 2016

HUBUNGAN MALAYSIA-CHINA: CABARAN, KESAN DAN PROSPEK





Sejarah hubungan dua hala antara Malaysia dengan China bermula pada abad ke-15 pada Zaman Kesultanan Melayu Melaka dan Dinasti Ming, khasnya dalam bidang perdagangan.

Sejak Malaysia menjalin semula hubungan diplomatik dengan China pada tahun 1974 hasil daripada kunjungan Perdana Menteri Malaysia ketika itu, iaitu Datuk Seri Abdul Razak Hussain, pelbagai usaha telah diambil di peringkat Kerajaan dengan Kerajaan bagi melaksanakan beberapa mekanisme kerjasama dua hala bagi memudahkan dan meningkatkan hubungan perdagangan dan ekonomi antara kedua-dua negara. Usaha-usaha ini telah membantu dalam memupuk hubungan perdagangan dan pelaburan yang lebih erat antara Malaysia dan China.

Ekonomi China yang berkembang pesat dalam beberapa tahun kebelakangan ini menjadikan ia kuasa ekonomi serantau dan global. Ahli perniagaan Malaysia perlu melihat perkembangan rancak ekonomi di China sebagai peluang kepada kedua-dua negara untuk bekerjasama demi faedah bersama.

China telah menjadi pasaran yang penting dan semakin meningkat bagi eksport barangan dan perkhidmatan Malaysia. China juga boleh dilihat sebagai lokasi yang kompetitif bagi usaha sama antara syarikat Malaysia dan China dalam pasaran serantau dan global dan sumber pelaburan asing ke Malaysia.

Kepesatan China dalam bidang perdagangan dan ekonomi merupakan persaingan untuk eksport Malaysia di pasaran antarabangsa. Ini merupakan satu trend di mana produk-produk China yang semakin berkualiti dan mempunyai harga yang kompetitif dan ini akan memberi persaingan sengit kepada produk negara lain. Di samping itu, produk-produk China juga mematuhi piawaian dunia dan mendapat pengiktirafan dan penerimaan di kalangan pengguna dalam pasaran tradisional Malaysia seperti Amerika Syarikat, Jepun, dan Kesatuan Eropah.

Syarikat-syarikat China juga telah dinaik taraf penjenamaan mereka , sesetengahnya bertaraf dunia dan telah mendapat pengiktirafan antarabangsa. Barangan jenama China tertentu hari ini telah diterima baik di negara maju seperti di Amerika Syarikat dan Eropah. Di samping itu, satu kajian baru-baru ini menunjukkan bahawa 7 daripada 10 jenama yang paling diiktiraf di China, berbanding lima tahun lalu di mana jenama Jepun menguasai dalam senarai.

Sebenarnya banyak syarikat multinasional terkemuka dan syarikat-syarikat asing telah memindahkan pelaburan mereka ke China. Ada juga yang telah menempatkan semula operasi pengeluaran mereka di China, mengambil kesempatan daripada kos buruh yang lebih rendah termasuklah syarikat yang telah lama bertapak di Malaysia. Sebagai contoh, banyak syarikat elektrik dan elektronik Jepun telah menubuhkan unit pengeluaran di China untuk menghasilkan TV dan radio. Produk yang kemudian dieksport kembali ke Jepun dan negara-negara lain.

China begitu komited dalam melaksanakan segala pembaharuan bagi memenuhi kehendak WTO, dengan kelebihan kos pengeluaran yang lebih rendah, pasaran domestik yang besar dan buruh yang banyak telah menjadikan negara China sebagai magnet untuk pelaburan asing. Dari 1997-2000, China telah berjaya menarik pelaburan langsung asing (FDI) secara puratanya sebanyak AS $ 42 bilion bersih setiap tahun. Pada tahun 2001, aliran masuk FDI ke China berjumlah AS $ 46.8 bilion. China sahaja telah menguasai lebih 70 peratus daripada aliran masuk FDI ke dalam negara-negara membangun.

Walaupun berhadapan dengan pelbagai cabaran yang sukar dari negara China, komuniti perniagaan Malaysia perlu melihat pembangunan ekonomi yang dilakukan di China dengan cara yang positif. Walaupun China adalah sebagai pesaing, mereka juga membuka peluang untuk kerjasama ke arah aliran perdagangan dan pelaburan merentas sempadan. Oleh itu Syarikat Malaysia perlu meletakkan diri mereka untuk mengambil bahagian dalam potensi perniagaan yang besar di China.

Sejak sekian lama Malaysia dan China telah mewujudkan hubungan perdagangan dua hala yang kukuh. Perdagangan antara kedua-dua negara telah dipertingkatkan selama ini. Sejak tahun 1991, jumlah perdagangan telah meningkat sebanyak 6 kali ganda, eksport ke China sebanyak 7 kali ganda dan import dari China sebanyak 6 kali ganda. Dalam tempoh tujuh bulan pertama tahun 2002, China telah muncul sebagai pasaran eksport ke-4 terbesar di Malaysia dan juga sebagai sumber import.

Malaysia merupakan antara 10 pelabur terbesar di China pada 2008. China kini rakan perdagangan keempat terbesar Malaysia dan pasaran eksport keempat terbesar. Kebanyakan import Malaysia adalah dari China. China juga merupakan destinasi penting bagi pelaburan Malaysia. Tahun 2008, Malaysia merupakan pelabur asing ke-19 terbesar di China. Perdagangan dua hala antara Malaysia dan China mencecah $39.06 bilion pada 2008, meningkat sebanyak 10.3 peratus berbanding dengan 2007. Pengembangan kuat perdagangan dua hala pada tahun-tahun baru-baru ini mencerminkan potensi yang wujud untuk memperluaskan lagi hubungan perdagangan dan pelaburan antara kedua-dua negara.

. Hari ini, sekitar 47 peratus daripada eksport Malaysia ke China adalah semata-produk elektrik dan elektronik. Produk-produk lain termasuklah minyak sawit, kimia dan produk kimia, petroleum dan peralatan mesin. Begitu juga, 55 peratus import Malaysia dari China termasuk juga produk elektrik dan elektronik diikuti oleh peralatan jentera, bijirin, dan bahan kimia serta tekstil dan pakaian. Jumlah perdagangan dan pelbagai barangan yang diniagakan boleh terus berkembang. Ini memerlukan usaha yang lebih sengit di pihak pengeksport Malaysia untuk mengakses pasaran domestik yang besar di China.

Sebagai sebuah negara yang paling ramai penduduk di dunia dengan peningkatan KDNK per kapita dan pendapatan boleh guna, China membentangkan satu pasaran yang berpotensi besar untuk berkembang. Sejak tahun 1978, pertumbuhan ekonomi China telah meningkat pada purata 10 peratus setahun. Walaupun kelembapan ekonomi global pada tahun 2001, China masih mampu mencatatkan pertumbuhan ekonomi sebanyak 7.3 peratus dan pertumbuhan KDNK bagi tahun 2002 dijangka pada tujuh peratus.

Kemasukan dana dan pelaburan dari China dilihat penting bagi merancakkan pertumbuhan ekonomi Malaysia. Berdasarkan maklumat yang dikumpul sebanyak RM42.2 bilion nilai pelaburan syarikat-syarikat China telah dibawa masuk ke Malaysia meliputi sektor hartanah, tenaga, pembinaan, pengangkutan dan pengeluaran.

Sewaktu Sidang Kemuncak ASEAN bulan lalu, Perdana Menteri China, Li Keqiang turut mengumumkan negaranya akan membeli lebih banyak bon tempatan dalam usaha mengekalkan kestabilan kewangan. Kemasukan dana-dana dari China ini dilihat sa­ngat diperlukan untuk memberi sun­­tikan kepada ekonomi Malaysia. Beliau berkata demikian di dalam nota penyelidikannya mengenai Prospek Ekonomi Malaysia untuk 2016. Jelasnya, kehadiran pelabur China itu merupakan antara perkembangan positif kepada ekonomi negara bagi tahun depan, setelah menghadapi pelbagai kesukaran sepanjang 2015.

Hubungan erat kedua-dua negara ini bakal memberi impak positif bukan sahaja kepada negara Malaysia, bahkan seluruh rantau ASEAN akan mendapat manfaat dari segi ekonomi, pelancongan dan hubungan antara negara. Dalam masa yang sama, hasil kerjasama yang baik ini kedua-dua negara dapat menyelesaikan pelbagai masalah yang bersangkut antara kedua-dua negara di meja rundingan.


No comments:

Post a Comment