Monday, August 29, 2016

LALUAN LRT BARU UNTUK LOKASI PENDUDUK YANG PADAT

Penggunaan pengangkutan awam masih rendah di Negara ini jika hendak dibandingkan di Negara maju, penggunaan pengangkutan awam ini adalah perkara wajib bagi warga kotanya.


Kepadatan penduduk memungkinkan jalan raya yang selalu sesak, malah kemalangan jalan raya juga kerap berlaku.


Projek itu sebanyak 15 buah stesen baharu dibuka termasuk stesen integrasi Putra Heights yang menemukan Laluan Kelana Jaya dan Laluan Sri Petaling.


Laluan terbaru ini bakal memudahkan pengguna ke pusat Bandar kuala lumpur tanpa perlu berususah payah mengahadapi jalan yang sesak sekiranya waktu puncak.


Dari Putra Heights, boleh memilih sama ada hendak menggunakan Laluan Kelana Jaya atau Laluan Sri Petaling/Ampang berdasarkan destinasi yang nak pengguna hendak tujui.


Kesambungan perkhidmatan bas elektrik BRT-Laluan Sunway disediakan oleh stesen USJ 7 manakala pertukaran dengan KTM Komuter Laluan Pelabuhan Klang – Rawang disediakan oleh stesen Subang Jaya yang merupakan dua stesen baru di bawah penyambungan jajaran LEP Kelana Jaya.


Sepuluh lagi stesen baharu bagi Laluan Kelana Jaya adalah Lembah Subang, Ara Damansara, Glenmarie, SS15, SS18, Taipan, Wawasan, USJ21, Awan Megah dan Subang Alam.


Parkir dan gerak’ atau ‘park ‘n ride’ untuk meletakkan kenderaan anda sekiranya memilih untuk tidak menaiki bas.


Penambahan laluan sebanyak 35km akan meliputi kawasan perumahan yang berkepadatan tinggi di Bandar Kinrara, Puchong, Subang Jaya dan USJ. 


Penduduk kini mempunyai pilihan untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas dengan menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam Rapid KL untuk meningkatkan mobiliti mereka.


Pemanjangan laluan sepanjang 27km bermula dari Stesen Sri Petaling bagi laluan Ampang, manakala bagi laluan Kelana Jaya sepanjang 29km dari Stesen Kelana Jaya. Kedua-dua rangkaian laluan ini akan bertemu di stesen integrasi Putra Heights. Perkhidmatan bas pengantara berjadual telah disusun oleh Rapid KL bagi menyediakan kemudahan kepada pengguna.









No comments:

Post a Comment