Thursday, July 21, 2016

WAJIB PASANG ALAT KAWALAN HAD LAJU



Kebiasaan kemalangan yang berlaku di Malaysia berpunca daripada memandu melebihi hak laju yang dibenarkan. Pelbagai kempen kerajaan laksanakan bagi mengingatkan pemandu agar memandu dengan berhati-hati dan mematuhi had kelajuan yang dibenarkan namun angka kematian yang berpunca dari kelalaian pemandu tidak cukup memuaskan. 

Begitu juga dengan kenderaan pengangkutan awam dan kenderaan berat. Kerajaan menyediakan satu mekanisme bagi mengawal kenderaan tersebut dari dipandu laju melebihi had kawalan. 

Justeru itu kerajaan mewajibkan semua kenderaan berat yang diguna untuk membawa muatan barangan dan juga pengangkutan awam memasang alat khas kawalan had laju. 

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) memberi tempoh masa selama dua tahun bagi setiap kenderaan yang tersebut mematuhi undang-undang tersebut. Kenderaan awam termasuk bas express perlu memasang alat kawalan had laju tersebut. 

Ini ditegaskan oleh Ketua Pengarah JPJ Datuk Nadzri Siron berkata pihaknya memberi tempoh dua tahun bagi kenderaan awam dan berat  memasang alat tersebut. 

Berikutan kekerapan kemalangan yang mebabitkan bas express ini makin menjadi-jadi, JPJ akan mengambil langkah awal dengan memberi amaran segera kepada kenderaan lama ang tidak memasang alat kawalan had laju. 

Kenderaan ini akan diingatkan oleh Puspakom apabila kenderaan tersebut membuat pemeriksaan pertama setiap enam bulan sekali. 

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai juga telah memberi arahan kepada JPJ dan Puspakom agar semua bas express baharu segera dipasang dengan alat penetapan had laju. Arahan ini perlu dilaksanakan serta merta dan tiada pengecualian. 

Bagi Ketua Pegawai Eksekutif Sani Express Sdn. Bhd. Abu Bakar Mohammad, alat kawalan had laju kenderaan tersebut  telah berjaya mengurangkan kadar kemalangan bas di  syarikatnya. Lebih 90 peratus perkhidmatan bas syarikat tersebut bebas kemalangan.  Jika ada yang memandu melebihi 90km/j, kami akan menerima khidmat pesanan ringkas.

Menurutnya lagi dengan arahan tegas daripada kerajaan berkenaan pemasangan kawalan had kelajuan dia kini boleh tidur dengan lena kerana tidak perlu memikirkan lagi  kerana keselamatan.




No comments:

Post a Comment