Saturday, December 5, 2015

PELABURAN EHP : KEPUTUSAN FGV DISOKONG PENEROKA KEBANGSAAN

Semua keputusan yang diambil perlulah mengambil kira kepentingan untuk melindungi dan memberi pulangan yang berbaloi kepada syarikat. Tidak perlu mengambil resiko berbelanja besar bagi mendapatkan hasil yang lumayan. 

Justeru itu FGV mengambil langkah bijak dengan membuat keputusan untuk tidak menerima harga yang ditawarkan PT Rajawali Corpora iaitu RM2.55 bilion. Buat masa ini FGV masih lagi berbincang dengan PT Rajawali Corpora untuk meninjau kemungkinan kaedah pelaburan berbeza dengan anak syarikat tersebut PT Eagle High Plantations (EHP).

Sesuatu pelaburan yang besar memerlukan masa untuk menilainya, lagipun dalam keadaan ekonomi semasa yang mencabar sebarang keputusan perlu diputuskan dengan teliti dan berhemah. 

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pernah memberi pandangannya berkenaan pembelian EHP ini. Beliau pernah berkata FGV perlu meneliti dan membentangkan segala butiran dengan jelas tentang kerjasama tersebut. 

Beliau yakin jika FGV ada satu formula yang sesuai, ianya Felda akan mengaut untung yang lumayan. Kekuatan dan kelemahan boleh boleh ditampung oleh usahasama ini. 

Walaubagaimana pun ruang masih ada untuk meninjau kemungkinan kaedah pelaburan yang berbeza dalam EHP. Keputusan ini juga disambut baik oleh Peneroka Kebangsaan Felda . 


No comments:

Post a Comment